pondělí 13. dubna 2020

Na co byste se byli bývali mohli těšit nebýt čínského viru?

Letošní rok jsem pojal trošku extravagantně a zařadil do něj zajímavé a ne tak masové destinace, kam se hůře dostává. Tomu odpovídá zdlouhavější plánování a mírně vyšší cena letenek.


Jerevan, pixabay

Postupem času se plány proměňují v bulvár nesplněných snů, u kterých jen trhnu, co se spláchne do záchodu v rámci povinně volitelné operace "zachraň svého dopravce", co se vrátí na účet a co dostanu zpátky v podobě v praxi nevyužitelných voucherů a jen děkuji prozřetelnosti, že jsem už letenky a jízdenky neplatil Revolutkou a hotely beru jako plně stornovatelné bez platby předem.

Na konci března jsem chtěl zavítat do Oděsy a udělat si z ní výlet do Podněstří. Na Velikonoce jsem měl být v Arménii. Obojí už padlo a refundace je v procesu. Ještě čekám na refund od Ryanairu a vyjádření od soudruhů z Flixbusu, zda promění voucher na skutečné peníze, jak by po právu měli.

Další měsíce budou ještě smutnější a obtížnější. Na první květnový prodloužený víkend jsem připravil výpravu za mannskými bezocasými kočkami. Let z Prahy do Manchesteru s Ryanairem a zbytek přes Liverpool s Easyjetem. Za pár liber dopředu zajistil i vlaky s Transpennine Express. Ryanair byl relativně drahý, tak jsem ho zrumboval přes edreams.

Edinburgh, pixabay

Druhý květnový víkend měl v být v duchu skotských dud - z Prahy do Edinburghu a zpátky z Glasgow do Berlína. Let jsem už odložil na březen. Ještě mě nějakou chvilku bude strašit Flixbus z Berlína do Prahy a jeho proměna z voucheru na peníze.

Chtěl jsem se i podívat do Albánie a Kosova, které mi z Balkánu chybí. Původně jsem měl letenky na září, ale tak šoupali s daty a časy, že jsem je u Wizzairu zrušil a nechal si vyplatit kredit. Týden před uzavřením Itálie jsem si vybral náhrady - víkend v půlce května a druhý v půlce června. Obojí z Vídně. Wizzair rád létá všem navzdory a zatím se žádná další změna časů nepřihodila, tak se s cestou i penězi můžu rozloučit.

Begen, pixabay

Na začátku června je stále v plánu Norsko - Praha-Oslo, vlakem z Osla do Bergenu po jedné z nejkrásnějších železnic světa, Bergen-Berlín a Flixem domů. Něco mi říká, že to taky neklapne. Hlavně, že jsem v únoru ještě sháněl promo jízdenky, aby jednak vlak nebyl vyprodaný nebo nestál 1000 NOK... Předchozí víkendy na květen byly buďto vyprodané nebo nehorázně drahé už čtvrt roku dopředu.

Brusel, pixabay

Na začátek července mám přichystanou další rumbovanou skládačku - Praha-Liverpool-Jersey-Liverpool-Praha. Opět v poměru 3:1 pro Easyjet vs. Ryanair. Tady už jsou rumbované letenky myslím všechny a vše přes Edreams. Snažil jsem se to bookovat robustně, aby mi do plánu nehodila vidle nějaká změna od aerolinek. S čínským virákem jsem ale nepočítal. Šance, že to půjde nějak rozumně přebookovat je takřka nulová.

Petěrgof, pixabay

Na přelomu července a srpna chci prubnout ruské e-vízum a vypravit se z Bratislavy do Petrohradu oslavit narozeniny a navštívit zdejší repliku jantarové komnaty. Když budu mít štěstí, Slováci ještě budou mít zavřená letiště a Wizzair nebude moct odlétnout. V půlce srpna mám opět rumbovaný výlet s Ryanairem, ale tentokrát přes viajar. Jeho cílem je letošní bruselský květinový koberec. Něco mi říká, že nebude koberec, peníze ani výlet.

San Francisco, pixabay

Na září jsem se hecnul a booknul letenky se Singapurci do USA. V plánu měl být let 5th freedom s A380 na upperdecku a 1,5 týdne mezi San Franciscem, Los Angeles a New Yorkem. Zatím jsou Státy stále uzavřené, suspendovaná ESTA a Singapurci ani nelétají do Frankfurtu. V říjnu jsem se těšil na cestu do Kazachstánu a Uzbekistánu. Hezky lowcostově z Budapešti a pak s letenkami Air Astana kupovanými přes benefitní kartu. Na tenhle výlet bych si teď taky nevsadil ani pětikorunu.

Samarkand, pixabay

Konec světa pozoruji hezky z první řady. Jednou to určitě skončí, ale můžu vám garantovat, že svět už nebude jako dřív. Bude to podobný skok jako před a po první světové válce. Opravdické uvolnění nečekám dřív jak za rok nebo dva až bude hotová vakcína nebo aspoň široce dostupný lék. Pamatujte - optimisté hledají na podzim cestu do tepla, realisté už shánějí mobilní klimatizaci na léto. Bude vedro jako loni a ještě budete zavření doma.