pátek 4. července 2025

Amerika na budget

Nový světový řád je již napsán. Aspoň z hlediska cen. Také jste žili v dojmu, že nejdražší země světa jsou Singapur, Japonsko, Švýcarsko nebo Norsko? Bývají až překvapivě dostupné. Vůči tomu takové Spojené státy americkou jsou cenovou lahůdkou... 


Zejména, co se týče cen ubytování, USA hledají těžko konkurenci. Seženete letenku do Bostonu za sympatických 232 euro a zjistíte, že kolem této ceny začíná 1 noc v podřadném hotelu. S jídlem to není o moc lepší. V městech na levné supermarkety moc nenarazíte a pokud ano, prodávají vše v obrovských baleních (typické pro USA). Restaurace jsou kapitola sama pro sebe a ty v lepších čtvrtích zvládnou mít ceny v dolarech jako my pár let staré menu českých restaurací. Jen měnu Kč škrtnout a nahradit dolarem.

I takto může vypadat snídaně. Pokud je v ceně ubytování, dokáže i dost ušetřit.

Spropitné
K tomu jejich extrémní kultura spropitného, které se v současnosti pohybuje mezi 15 až 20%, někde ještě víc (video kluci z Prahy). Dovedeno ad absurdum, že se vás na něj ptá i karetní terminál při objednávce ve fastfoodu, ačkoliv ještě nemáte jídlo v ruce. Hezky to bylo nedávno zpracováno v Simpsonech. V řadě amerických států personál restaurací dostává minimální mzdu ve výši 2,13$ a jsou živi jen ze spropitného, ale to není případ ani Kalifornie ani Nevady, které jsem navštívil. V Kalifornii je u fastfoodů nastavená na 20$ za hodinu, pokud má aspoň 60 poboček ve Státech. V Nevadě je 12$ s tím, že většina podniků platí aspoň 15$ na hodinu.

Jak tedy na Ameriku na budget?

Klíčem k tomu je obstarat si místní telefonní číslo a v případě Androidího ekosystému i Google účet s USA jako defaultní. Jelikož většina služeb nebo aplikací chce ověřit i telefonní číslo, a to musí začínat předvolbou +1. Mimoto většina amerických slevových aplikací má v případě Androidu regionální omezení a nedají se stáhnout s Google účtem nastaveným pro ČR (slangově geoblock).

Roaming
Řada amerických mobilních operátorů nabízí měsíc na vyzkoušení jejich služeb zdarma. To nám na několikadenní až několikatýdenní návštěvu USA bohatě stačí. Kromě dat při objednávce eSIM, tak i dostanete americké číslo pro registraci do místních služeb, které ho už překvapivě často vyžadují. Osobně vyzkoušeno Verizon.

Pozor na geolock
Při stahování amerických aplikací dost často narazíte na geolock (tj. že jsou dostupné jen pro americké uživatele). Obejít se to dá dvěma způsoby - přes stažení aplikace z jiného zdroje (tím si ale můžete do mobilu zanést aplikaci se škodlivým kódem) NEBO u Androidu si přidat další Google účet, který má v nastavení USA jako výchozí zemi. 


Jak vytvořit americký Google účet?
Teoreticky není potřeba vytvářet nový účet. Jenže ten současný nelze jen tak přepnout na Spojené státy. Je k tomu potřeba přidat platební kartu registrovanou v USA. Mimoto lze region přepnout jen jednou ročně. Naštěstí lze mít v mobilu nakonfigurovaných více Google účtů.

V LA funguje navigace Google Maps s pomocí kamery
 

Z Evropy se mi nepodařilo vytvořit nový účet se Spojenými státy jako zemí ani přes VPN. Nejlépe to jde po příletu do USA. Připojit se k místní wifi a přes nastavení Androidu vytvořit nový Google účet. Měl by se vytvořit s defaultní zemí Spojené státy

Po přidání nového účtu spustit Google Play, kliknout na ikonku vpravo nahoře a změnit aktivní účet. V jeho nastavení zkontrolovat aktuální zemi (Nastavení / Obecné / Předvolby účtu a zařízení). Pokud v Země a profily vidíte Spojené státy, je vše v pořádku.

eSIM zdarma
Stáhněte si od jednoho z velkých mobilních operátorů aplikaci a vytvořte si trialovou eSIM. Dá se použít Verizon nebo T-Mobile. Já použil Verizon. Ten na měsíc nabízí neomezená data na 5G, nějaké volné minuty a SMS, ale především u něj máte i telefonní číslo, kam vám mohou přijít autorizační a aktivační SMS kódy. Neomezená data nejsou poamericku až tak neomezená a např. v případě videa se provádí jakási konverze a hlídá se maximální povolené rozlišení (myslím, že 720p).

Při instalaci je potřeba být celou dobu připojen k internetu. Já byl na 4G s jinou roamingovou eSIM, při instalaci mě odpojil od internetu (kvůli zapnutí té od Verizonu) a už se mi nikdy nešlo přihlásit do aplikace MyVerizon. Nicméně data fungovala a SMSky chodily, tak jsem to neřešil. Proto doporučuji - dělejte to na Wifi. 

Ceny bez daně
V USA se vždy uvádí ceny bez daně (sales tax - v našem chápání obdoby DPH). Proto tu cenu, co vidíte v obchodě, v 90% na kase neuvidíte, ale bude cca o 10% vyšší. Výše daně se liší v každém státě, ale i municipality si můžou přihodit pár vlastních procent. V některých obchodech, dost často se suvenýry, však to občas bývá i finální suma. Jednou se mi to stalo i ve Starbucks. Na klíč jsem nepřišel.


Proč chodit do fastfoodu?
Za mých pár návštěv mám stále silnější pocit, že Američané jednoduše neumí vařit nic jiného, jak ty své hamburgery, hranolky a smažené kuře. V restauracích mají to samé, jen o poznání dražší. Když nechcete fastfoody, dá se ve větších supermarketech koupit grilované kuře za 10 dolarů nebo suši za 10-15 dolarů za podobné ne-li nižší ceny, jak u nás. Wallmart a podobné megamarty jsou ještě levnější, ale tam se většinou při návštěvě centra města nedostanete a potřebujete k tomu auto. Pro akční ceny mnohdy musíte stáhnout jejich aplikaci. Inu, slevy pro každého a papírové kupony už nejsou v módě...

Suši za asi 10 babek ze supermarketu

Věrnostní aplikace fastfoodů
Každý fastfood má svou vlastní aplikaci a valná většina z nich má uvnitř i kupóny. Papírové už dneska nefrčí. V mnoha z nich najdete i jídlo zdarma nebo velmi výraznou slevu pro nové zákazníky. Fastoodů nebo řetězců různých táckáren je v USA celá řada, a pokud tam i týden, nehrozí, že vám dojdou. Stahovat je z Evropy nemá smysl - jednak nemáte americký Google účet a jednak dost často z Evropy ani nefungují. Např. McDonalds se neumí přihlásit a KFC radši rovnou spadne. U většiny z aplikací potřebujete i americké telefonní číslo pro ověření.

Kafe ze Starbucks zdarma za založení účtu

McDonald's nabízí docela podstatné slevy a během prvního nákupu nasbírate 1500 věrnostních bodů pro jídlo zdarma. Ale kvalita hamburgerů je velmi sporná a ani z části se neblíží produktovým fotografiím. Nicméně ledovou kávu mají ucházející. Aplikace mi nabídla asi týden platný kupón na ledovou kávu libovolné velikosti za dolar bez daně.

 

Největší rozdíl mezi námi a USA je, že ve fastfoodech je zdarma kečup v neomezeném množství.
V Mekáči jsou zdarma i různé omáčky. Stačí si je naklikat na kiosku. K jedněm hranolkám klidně i 5.

KFC nabízí celou řadu slevových kupónů, ale většina z nich má krátkou platnost a jsou na velmi velké množství jídla. Dost často bývá spoken s TacoBell. S tím se pojí potíž. Ne každá pobočka KFC nebo TacoBell umožňuje využití kupónů. Obojí aplikace vyžadují objednávku i zaplacení přímo přes ně.  Burger King, Wendy's i Popeyes taky nabízí kupóny.


PandaExpress nabízí slevu 10% na první objednávku, ale musí se udělat přes aplikaci. Výběr restaurace nefunguje optimálně a dost často hází vzdálené provozovny. Proto jsem si v LV dal kilometrový orientační běh po Stripu.

In-N-Out Burger nemá žádnou aplikaci, ale jejich hamburgery jsou cenově dostupné (pod 10$) a chutné. Prakticky v každou denní dobu bývají v jejich provozovnách dlouhé fronty. Drive-thru bývá hotová katastrofa a v LA jsem viděl frontu aut táhnoucích se několik bloků.

Z velkých značek nemá žádné kupóny Five Guys. Cheesecake Factory známé z Teorie velkého třesku taky ne a neprodává jen cheesecaky za ceny přes 10 dolarů, ale je to spíš restaurace. První kupón k nim mi přišel až několik dnů po návratu z USA. Co se Hooters týče - prakticky v celé Kalifornii, kde jsem byl, každá pobočka, co jsem viděl v mapě byla označena jako trvale uzavřeno.

Výlety a tour
U nich najdete propastné rozdíly. Portály jako Expedia, GetYourGuide, Viator nebo Groupon jsou plné desítek nebo i stovek nabídek různých agentur. Agentury také výlety umí prodat napřímo. Ceny se umí i výrazně lišit. 

Podstatné rozdíly bývají v tom, jestli je:

  • zahrnuto vyzvednutí v hotelu (Las Vegas)
  • zahrnuto vstupné
  • zahrnuto jídlo a jaké
  • možné aktivitu bezplatně zrušit
A velkých portálů bývají dost často rozdílné ceny na webu a v mobilní verzi a dostupné slevové kódy, byť poslední roky použitelné jen v aplikaci. Slevové kódy dokážou vytvořit o 10 až 25% nižší ceny. K tomu je možné čerpat cashback nebo sbírat různé míle nebo body (např. u Avios nebo Miles&More).
 
Tour na Grand Canyon za 115$ žádná omračující cena nebyla - ale měla v sobě hotelový pick-up, vstupné i jídlo. 
Jiné za podobnou nebo mírně nižší cenu - NE!

Jídlo a Groupon 
Na Grouponu se podobně jako na Slevomatu dají najít nabídky do restaurací. Avšak poslední roky už převažují hodnotové vouchery nebo procentní slevy. Mimoto restaurace bývají i desítky kilometrů od centra.

Yolis Pizza

Doprava
Amerika je stavěná na dopravu autem. V případě, že jedete aspoň ve dvou a plánujete i národní parky, je vhodné se poohlédnout po půjčení auta. Bohužel, po covidu půjčovny značně zdražily. Říkává se, že kvůli značné redukci flotily během pandemie.

V USA bývají auta při půjčení bez pojištění nebo s minimálním pojištěním (v případě nulového pojištění neplatí pojištění spoluúčasti). Výjimkou jsou Kalifornii nebo Nevada, kde při půjčení máte ze zákona vyšší pojistné krytí a umožňují bez poplatku vrátit auto v jiném městě).

V městech ale počítejte s vysokým parkovným (v Kalifornii leckdy i přes 10$ za hodinu). V Las Vegas v roce 2025 většina hotelů na Stripu už nenabízí bezplatné parkování pro své hosty.

Celodenní jízdenky
V San Francisku u městské společnosti Muni, která provozuje metro a autobusy, je možné si zakoupit za 5,5 dolaru celodenní jízdenku. Na Ameriku skvělý deal, když jednotlivá jízda stojí 2,75$. Prodávají i varianty spolu s historickými tramvajemi a lanovkami. Ta stojí 14 dolarů na den, 33$ na 3 dny nebo 44$ na 7 dnů. Jedna jízda lanovkou vyjde na 8$ a musí se vystát fakt dlouhá fronta. Od července je plánované zdražení všeho jízdného (např. jednodenní z 5,5 na 5,7$, jednorázová z 2,75 na 2,85$ nebo lanovky na 9$).

Lanovky v SF

V Los Angeles se používají plastové dobíjecí kartičky. Stojí 1$. Jednotlivé jízdné stojí 1,75$ a za den je nastaven limit na 5$.

Metro v LA

Celkově je ale potřeba dávat pozor na neintegrované dopravní systémy. Např. v San Franciscu jezdí minimálně tři společnosti provozující autobusy, co si navzájem neuznávají lístky (Muni, SamTrans, Golden Gate Transit) nebo v Las Vegas se s časovou jízdenkou na městské busy nesvezete monorailem.

V San Francisku jsou velmi oblíbené samořiditelné taxi Waymo. Jsou ale o dost dražší i než běžný Uber nebo Lyft. Na většinu z těchto platforem se dá získat slevový kód pro první jízdu/jízdy. U Wayma to v březnu bylo 10 $, ale to je částka co stačí sotva na 1 míli.

Vnitrostátní letenky
Pokud potřebujete nějaký vnitrostátní přelet, v USA se vyplatí podívat se po mílových program. U Miles&More za 15-20.000 mil a doplatek 5,6 $ seženete lety s United. To samé platilo a možná ještě platí u Miles&Smiles od Turkish Airlines, kde to bylo za 10.000 mil. Jenže před pár dny se mi nepodařilo najít žádné dostupná místa, abych ověřil počet mil.

Zejména na západním pobřeží, které jsem navštívil, se mi nepodařilo najít prakticky žádné smysluplné využití vstupů na Lounge Key. Většinou se nabízí vstup jen do nějakého Club Housu, kde dostanete určitý kredit na občerstvení (a na tamější ceny dost nízký). Někdy ani ten kredit. 

San Francisco Giants Club House

Máte ještě nějaké nápady, jak při návštěvě USA ušetřit? Podělte se o ně s ostatními.