čtvrtek 25. července 2019

Jak naplánovat netradiční víkendovku

Také vás zajímá, jak si naplánovat víkendový letecký výlet za pár stovek a ideálně bez ani dne volna?


Ilustrační foto (zdroj: pixabay.com)

1. Jako základní inspirace poslouží už celkem provařený Azair s volbou "kamkoliv", nicméně:
  • některé letecké linky v něm nemusí být,
  • může mít rozbité prohledávání dané linky nebo celé aerolinky (ikonka klíče),
  • může obsahovat staré ceny - ty se při novém načtení aktualizují,
  • ale hlavně při volbě "kamkoliv" umí hledat jen letenky z bodu A do bodu B. To se pojí u netradičních časově natěsnaných itinerářů s řadou obtíží:
    • Některá města mají více letišť (např. Londýn nebo Miláno). Při příletu do Stanstedu už vám engine nevyhledá odlet z Gatwicku.
    • Když chcete letět přes víkend, může pro vás být použitelný odlet z Bratislavy a přílet do Prahy. Engine při vyhledání s možností kamkoliv toto neumí a vyhledává jen z/do Prahy nebo Bratislavy.
  • při velkém rozsahu vyhledávání engine vynechává některá data výskytů
Takže ruční práci se tak či tak nevyhnete.
2. Osobně používám v Azairu specifičtější vyhledávání:
  • omezím dotaz na kratší období,
  • vyberu jen několik odletových letišť,
  • vyberu jen několik příletových letišť ve zvažované destinaci,
  • v pokročilém vyhledávání omezím odletové dny na pátek až neděli a příletové dny na sobotu až neděli.
Hotové vyhledávání si můžete uložit mezi záložky a čas od času si projít jeho výsledky.
3. Postupně procházím lokality, co mě zajímají. Samozřejmě není od věci se podívat na stránky Wizzairu nebo Ryanairu, kam a kdy létají jejich linky. Postupuji od příletového místa, kde si vylistuji letiště, z kterých to tam létá, a v kalendáři následně zjistím i jednotlivé dny. Místa, na která se nedá dostat během víkendu, rovnou eliminuji.

Příklad: Na stránkách Wizzairu si dám odlet z Podgorici. V nabídce příletových letišť vidím jako použitelné Milán Bergamo, Budapešť a Katowice. Pro ně si projdu kalendář s výběrem data. V měsících, kdy bych chtěl letět, se podívám, které dny v týdnu se tam létá. Při bližším zájmu nechám proběhnout vyhledávání a prohlédnu si i konkrétní časy.

4. Dobře, už mám svého favorita. Co dál? Prověřím:
  • Časy příletů a odletů - v různé týdny/měsíce se mohou lišit i v rámci jednoho kódu letu!
  • Zda na letiště v mém plánu jezdí MHD nebo se musí využívat taxi (platí zejména pro Balkán).
  • Brzké ranní a pozdní večerní časy skrývají nebezpečí, že ještě/už nejezdí MHD. To je typické zejména pro rakouská a německá letiště. Ve Vídni nebo Berlíně je problém se dostat MHDčkem na odlet před 7:00.
  • Při odletu z jiného než blízkého letiště je třeba prověřit i to, jestli se na něj mám jak dostat. Autobusy a vlaky nejezdí každou chvíli a zejména ranní příjezdy nebo večerní odjezdy bývají tím správným oříškem, např. jako se dostat v neděli po 21:00 z Bratislavy směrem na ČR.
  • Jaké možnosti ubytování jsou v dané destinaci, abychom nebyli zaskočeni vysokými cenami či nedostupností ubytování (to platí zejména pro cesty do Skandinávie nebo pár eurové letenky na Mallorku).
  • U multi-city itinerářů si zjistím i to, jestli mezi městem A a B existuje spojení, zda se dá jízdenka koupit až na místě nebo je potřeba dopředu rezervace.
  • V neposlední řadě také ověřím u leteckých společností, zda ta cena letenek, na kterou koukám, je stále aktuální.
5. Při pozdně večerních nedělních návratech na vzdálenější letiště se také hodí mít k dispozici možnost využít sick-day, např. pro případ, že se člověk vrátí dolámaný či mu kvůli zpoždění ujede autobus z Berlína, na jehož chytnutí měl dvě hodiny.

Jak se pojistit pro tyto případy? Mít připraven plán B. 
  • Možnost chytnout pozdější spoj bez rezervace
  • Mít v návratovém městě stopover. Dá se při příletech v první půlce dne.
  • Při večerním návratu ideálně dva rezervované Regiojety nebo Flixbusy s možností storna. Vím, že je to nefér vůči provozovateli, jenže občas to jinak nejde. Letadla přesně na čas jako japonské vlaky nelétají a bohužel autobusové společnosti přešly na dynamické jízdné - čím později lístky koupíte a čím méně míst zbývá, tím jsou dražší. Nemluvě o tom, že mají omezený počet míst a dost často mívají noční spoje kompletně vyprodané.

    Preferuji Regiojet, který jízdné vrací jako kredit na zákaznický účet. Po podání žádosti vám ho převede i zpět na bankovní účet. Flixbus naopak vrací jen slevový kód pro další nákup. Na jeden nákup ale nemůžete použít víc než jeden kód a nelze tak kombinovat s jinými slevami a ještě ke všemu platí jen 1 rok. Nicméně kód na 100 Kč můžete použít pro koupi lístku za 70 Kč a např. o týden později pro koupení dalšího za 40 Kč s doplatkem 10 Kč.
6. Osobně u takovýchto kratších cest se vyhýbám přestupům. S nízkonákladovkami je nemáte garantované a když vám to uletí, jste v háji. Do těchto méně tradičních destinací jste rádi, že létá jeden let denně. Na přestup si musíte vyhradit aspoň dvě tři hodiny, a to je u víkendovky sakra znát.

K přestupům tohoto druhu jsem ještě jakž takž svolný u zpáteční cesty, musí trvat alespoň dvě nebo spíš tři hodiny a z města mezipřistání se musí dát nějak alternativně dostat domů.