pátek 23. prosince 2022

Z Bergenu do Osla

Tento výlet vzniká v květnu na troskách původního dva roky starého výletu ve znamení "zvládneme to bez dovolené". Nicméně člověk míní, Norwegian mění a ruší nedělí rotaci Oslo-Wroclaw. Na infolince se vytáčí a tvrdí, že není možný rebooking bez doplatku rozdílu ceny. Naštěstí stačí druhý telefonát se zmíněním EU261/2004 a najednou to jde. Rebookujeme na pondělí let Oslo-Praha. Už to bez dovolené ale nebude.

Náš itinerář se stává z letu Praha-Krakov s Ryanairem, pětihodinové pauzy v Polsku, která snad bude stačit i na případná zpoždění, letu z Krakova do Bergenu s Wizzairem, u kterého se letos víc než dřív bojíme šachů s časem, přejezdu vlakem z Bergena do Osla a letenky s Norwegianem z Osla do Prahy.

Letenku s Ryanairem dokupujeme později a přes MyTrip, abychom trošku srazili cenu. S nákupem vlakové jízdenky čekáme na začátek jejího prodeje. Tu samou jízdenku u Norů totiž můžete koupit za 249 NOK, ale i za tisíc. Prodej jízdenek se otevírá přesně 90 dnů před odjezdem.

Tak dopadnete, když budete kupovat na poslední chvíli...

V říjnu už do Norska nejsou potřeba žádné covidové papíry. Před odjezdem kontrolujeme předpověď počasí a vypadá to, že celý prodloužený víkend proprší a bude zima, tak balíme deštníky, pláštěnky a teplé věci. Odlet z Prahy je v poledne. Je z terminálu 2, kde se nedá použít Runway Restaurant, tak se hodí, že od včerejška zbyly řízky, tak je jako typičtí Češi balíme s sebou do housek.

Security je rychlá. A naše letadlo je přistaveno včas. To i navzdory jeho hodinovému zpoždění na předchozím letu z Vídně do Krakova. V Krakově totiž mělo naplánováno víc jak hodinovou pauzu. Tento let je úplně plný. Do Krakova přilétáme dokonce o něco dřív.

Já bych zůstal na letišti, ale partnerka se chce podívat do města. Tak jdeme na vlak. Ten jezdí jednou za půl hodiny a jednosměrná jízdenka stojí 14 zlotých. Avšak na automat na lístky se stojí nekřesťansky dlouhá a příšerně pomalá fronta. Odpojujeme se a jdeme to koupit online. Nebo si to aspoň myslíme. Web SKM je komplet přetížený a nepodaří se nám to ani za čtvrt hodiny do odjezdu. Doufáme, že webovky letiště mají pravdu v tom, že se lístek dá koupit i ve vlaku. Kupodivu ho fakt kupujeme u průvodčího a bez příplatku.

Na centrum Krakova nám zbývá něco pod dvě hodiny. To není moc. Aspoň máme krásně slunečné počasí. Od vlaku jdeme na Rynek Głowny, kde obdivujeme Sukiennici a Bazyliku Mariackou. Projdeme pár suvenýrů, dáme si zmrzlinu a jdeme zpátky. Na zpáteční cestě se už trochu umoudří web a jízdenku zvládáme koupit i online.

Na letišti v Krakově to je krutá pohoda. Security zvládáme za pět minut. Ale měli jsme celkem obavy, když jsme viděli ten mordor v Krakově na hlaváku. V pátek brzy odpoledne tam byla hlava na hlavě jako by měli nějaké prázdniny. Internet ale o ničem neví.

Náš let do Bergenu má zpoždění. V Krakově nám to zatajují až do poslední chvíle, ačkoliv to FlightRadar už dávno ví. Letadlo na předchozím letu má sekeru dvě hodiny. Přesto se v Krakově tváří, že zpoždění bude nejdřív půl hodiny, pak 50 minut a nakonec něco přes hodinu. Něco posílá SMSkami i Wizzair a čísla se s těmi od letiště rozchází. Nakonec odlétáme se zpožděním jeden a půl hodiny. Přináší to i příjemný benefit skoro úplné absence kontroly rozměrů batožiny.

Let do Bergenu je o něco prázdnější než ten do Krakova. Dokonce i tak, že se tu objeví jedna prázdná trojka, kterou můžeme začít okupovat. Wizzair nás zase rozsadil, a to každého na druhý konec letadla. Let trvá dvě hodiny. V Polsku na zemi ještě vidíme světýlka, ale čím blíž se přesouváme k Norsku, tím víc přibývají mraky. Občas to s letadlem dost hází.

V Bergenu přistáváme v půl jedenácté. Jsme ale v klidu. Hotel je nonstop a tramvaj z letiště jezdí i po půlnoci. Vymotáme se z letiště a jdeme si koupit lístek. A máme déjà vu. Zase nesmyslně dlouhá fronta na lístek. Avšak lidé nejsou chytří a z druhé strany je další úplně, ale úplně stejný automat, u kterého není vůbec nikdo. Ale systém nákupu je tu dost neintuitivní. Na první pohled se nedá zvolit víc osob a máte si zvolit písmenku pro svou zónu a nikdo není obrázek s rozdělením zón. Po chvíli hloubání doufáme, že zóna A stačí a platíme za každého 40 norských korun. Jízda k hotelu tramvají nám trvá něco kolem 40 minut.

Jsme ubytovaní v Citybox Danmarksplass asi 10 minut tramvají od centra Bergenu. Za noc platíme patnáct stovek. Na Norsko to není nejhorší skóre. Pokoje jsou fakt mini, ale stočí. Tento hotel naprosto voní novotou. Uvidíme, jak bude vypadat za pár let. Každopádně chytře řešený pokoj se zásuvkami vedle postele a vyhřívaná podlaha v koupelně.

Kousek od hotelu u tramvajové zastávky

Slunce vychází v půl deváté ráno. Přizpůsobujeme tomu svůj program. Nejdřív vyřešíme 24 hodinový lístek za 105 NOK a pak se přesouváme do centra. Snídáme ještě domácí zásoby. Hledáme ty známé barevné domečky a můžu říct, že je to podfuk. Je jich jen pár a záběry jsou chytře dělané tak, aby to vypadalo, že jich je mnohem víc. To místo s nimi se nazývá Bryggen a jedná se o nejstarší část Bergenu pocházející ze začátku 18. století. Všechny domečky jsou ze dřeva.

Bryggen v celé své kráse. Víc barevných domků není. Fakt.

Nejdřív obdivujeme právě Bryggen. Pak se přesouváme k nedaleké pevnosti Begenhus Festning, která nás moc nenadchla. Blíží se čas oběd, tak si dáváme do nosu tradiční norskou kuchyni za dostupné ceny v Mekáči. Protože stále neprší je jen skoro zataženo, vydáme se lanovkou Fløibanen na kopec Fløyen tyčící se 400 metrů nad městem.

Bryggen
Pevnost
Oběd šampionů

Tam mírně mrholí, ale i tak máme celý Bergen jako na dlani. Ještě si děláme krátkou procházku k jezírku Skomakerdiket, kde nás chvíli skropí silnější déšť, který ustane tak rychle, jak začal. Cestou obdivujeme les se spoustou kamenů a mechu.

Po návratu zpět dolů ještě trochu projdeme město, nakoukneme k místní katedrále Domkirke, uděláme nákup na zítřek a vracíme se na pokoj. Večer si uděláme výlet k dřevěnému kostelu Fantoft Stavkirke, abychom zjistili, že měl otevřeno jen do září. Pak pokračujeme zpátky do centra podívat se na nábřeží v noci.

Domkirche
Mají tu i slunnou Floridu.

Noční Bryggen

Večeře šampionů

V neděli ráno nás čeká časné vstávání, ačkoliv díky přechodu na zimní čas máme hodinu k dobru. Snídani za lidových 160 NOK na osobu ale s díky vynecháváme a místo toho si děláme instantní polévky. Proč vstáváme tak brzy? V 8:15 nám odjíždí vlak.

Nádraží v Bergenu

Na nádraží to jsou dva kilometry pěšky nebo pár stanic tramvají. Nám ještě platí čtyřiadvacetihodinový lístek, tak se vezeme. Na nádraží je překvapivá zima a vyhřívaná je jen celkem malá čekárna. Vlak je připraven k nástupu asi 20 minut předem. Čeká nás 7 hodin jízdy panoramatickým Bergensbanen do Osla. Nevím, kde se stala chyba, ale naše sedačky jsou vedle asi půlmetrového sloupku s prakticky žádným oknem. Sedačky nám byly přiřazeny a nemohli jsme si místo vybrat sami. Jediná volba byla, jestli chceme stoleček nebo ne.

Asi hodinu od Bergenu jsou nádherné výhledy na fjordy. Postupně se to překlopí ve výhled na zasněžené vrcholky hor, vodopády a ledovcová jezera. Současné počasí tomu dodává dramatičnost a romantiku. Mraky se válí po kopcích a chvilku i vykoukne slunce. Nejvyšší bod cesty má kolem 1200 metrů nad mořem a tam už téměř mrzne. Za půlkou cesty už krásné scenérie ubývají a objevuje se průměrná evropská krajina.

Směrem do Osla se navzdory náznakům modré oblohy na východě počasí horší a objevují se první kapky. Dorážíme tam cca hodinu a půl před západem slunce. Uvítá nás oblačné počasí sem tam s nějakou kapkou. Tak to vydrží celý večer. Roztáhnete deštník a za minutu zjistíte, že vlastně už neprší.

Nejdřív jdeme udělat check-in do hotelu. Taky zůstáváme v Cityboxu. Tenhle už existuje déle a je to znát. Rám dveří u koupelny je odřený, dvířka u sprchy s polámaným gumovým těsněním. Žádné vyhřívání podlahy se nekoná ani zásuvky u postele. Na Oslo i tak za krásných 1750 Kč pět minut chůze od nádraží.

Po ubytování se jdeme projít Oslem. Začínáme u Opery, pokračujeme pěší zónou podél katedrály a jdeme směrem na západ ke královskému paláci. Odpojujeme se z ní u parku před Národním divadlem, kde odbočujeme k radnici a nábřeží u pevnosti Akershus. Jdeme na nás opět hlad, tak se zastavíme na něco lokálního u Mekáče. Za naše body si pak vyzvedáváme dalšího cheese zdarma. To by asi z Osla stačilo, jdeme spát. I sami Norové tvrdí, že v Oslu nic zajímavého není. Něco na tom bude.

Opera

Thorovo kladivo Mjolnir

A ještě jednou Mekáč
Věrnost se vyplácí. Fakt. Cheese zdarma.
Je libo trolla?

Další den vstáváme ještě dřív než ten předchozí. V 9:50 nám letí Norwegian do Prahy. Čeká nás ještě ranní polévka a cesta na letiště, kde si chceme požádat o tax return. Vzhledem k tomu, že v Bergenu jsme už potkali větší skupinku Číňanů, bojíme se fronty. Kde se vzali, tu se vzali čínští turisté. Mně vůbec nechyběli a žil jsem v domění, že mají stále státního zaracha. Doba pohodového cestování po Evropě pomalu končí.

Stíháme vlak v 6:54. Na letišti jsme o necelou půlhodinu později. Jízdné jsme kupovali přes aplikaci. Jako jízdenka neslouží QR kod, ale jakýsi blikající obrázek. Vůči předpokladům je vratka daní otázka asi 2 minut a nikdo tam není. O vrácení DPH je možné požádat u nákupu přesahujících 315 NOK (tedy prakticky všeho).

Na letišti tak máme spoustu času. Dobrá zpráva je, že i za odbavením jsou stejné ceny jako v minimarketech v centru, ta špatná je, že jsou norské. Když procházíme do mezinárodní části terminálu, narazíme po dlouhé době na opravdické duty free, ceny jsou v něm nižší jak ve městě. Norský cider tu jde koupit 19 NOK (v obchodě vedle stojí půllitrovka coly 36 NOK), jiné plechovky s lihovinami kolem 35 NOK, taky tu mají levný sixpack norského kitkatu Kvikk Lunsj za 49 NOK (v obchodě ve městě 1 ks za 12-14 NOK) nebo nějaké maxi balení norského želé za 49-59 NOK.

Při čekání na odlet tak přežíme se snídaní šampionů - cider, kitkat a želé. Kdo z vás to má, pánové? Čekání nám zpestří hlášení, že "due to the absence of the crew, your flight has indefinite delay". Slyšel jsem už leccos, ale tohle fakt ještě ne. Nakonec se posádka chvíli před desátou objevuje a odlétáme asi s půlhodinovým zpožděním. Naděje na meal voucher a odškodnění za tříhodinové zpoždění se tak rozplývá. Co se týče letu, tak nás Norwegian bez příplatku nerozsadil a máme uličku a middle vedle sebe. Let je plný cca ze 3/4. Po příletu do Prahy jdeme do Runway Restaurantu na oběd otestovat na druhý pokus 20% slevu. Funguje.

Pak že je jen v Praze alkohol levnější jak voda...