pondělí 29. září 2025

Jak se dostat z Prahy do Budapešti?

Během svých cest, soukromých i služebních jsem vyzkoušel nespočet variant, jak se dostat do Budapešti. Která se mi zdá nejlepší, jak se dostat do této 530 kilometrů od Prahy vzdálené metropole?



Auto je základní varianta a je skvělé, pokud věříte svému řidiči a jede vás více, nespěcháte a třeba se ještě někde po cestě chcete zastavit. Jinak tato 5 1/2 hodinová cesta postrádá smysl. Česká D1, slovenská D2 a maďarská M1 jsou řidičské lahůdky s hustým provozem a častým nehodami a kvůli nim i dlouhými zpožděním.
 
Autobus je ještě horší varianta jak auto. Jede po těch samých dálnicích a cesta jako bonus k tomu trvá přes 7 hodin. Na to musíte mít ocelový zadek. Kdysi jsem to jel Regiojetem přes noc na Red Bull Air Race v Budapešti tam a pak zase zpátky. Už to nikdy nechci opakovat.
 
Vlakem je cesta mírně příjemnější jak autobusem. V ideálním světe by jízda rychlovlakem trvala 2 až tři hodiny, ale u nás ve střední Evropě to podle jízdního řádu Českých drah trvá 6h 46m, tedy s průměrem hluboko pod 100 km/h. Bohužel, dochvilnost spojů Metropolitan z Budapešti do Prahy je tragická a je jen na 7% s průměrným zpožděním 36 minut. Občas se vyskytnou ale i lahůdky jako 100 minut. Krom toho ve směru z Budapešti do Prahy nelze u ČD rezervovat konkrétní místo z plánku, jelikož to maďarská strana neumožňuje. ČD a konkurenční Regiojet jezdí z odlišných nádraží v Budapešti.
 
Nočním vlakem to trvá ještě déle. Pokud milujete tvrdé matrace, užijete si cestu v lůžkovém voze. Délka cesty není problém, protože se chcete vyspat a těch 10 hodin ve vlaku kvůli tomu nějak překousnete. Teoreticky máte dorazit v půl deváté ráno. Prakticky to záleží na maďarských vlakových bozích.
 
Letecká doprava je jednoznačný vítěz. Jenže od konce ČSA a stáhnutí LOTu, na trase Praha-Budapešť létá jen Ryanair. V aktuálním letovém řádu mívá dost často velmi brzké ranní odlety nebo pozdně večerní přílety. Prostě nic, co byste chtěli pracovně podstoupit, nebo co by se vám vešlo do itineráře.


 
Pokud se vám nehodí přímý let od Ryanairu je otázka co s tím? Řešením bývá let s přesupem. V současnosti jsem vyzkoušel snad všechny dostupné možnosti...
 
Swiss s přestupem v Curychu je můj oblíbenec. Kupodivu těch 55 minut, co bývá na přestup, zvládají s bravurou a nikdy mi kompenzaci platit nemuseli. Na letu dostanete vodu a malou čokoládku. Curych je příjemné letiště a nikdy jsem tam při přestupu nenachodil 1000 jarních kilometrů. U cesty zpět do Prahy můžete narazit na letadlo zapůjčené od Air Baltic, avšak se službami Swissu.

Na let ZRH-PRG můžete mít i štěstí na leasované letadlo od Air Baltic
Ale občerstvení a vše ostatní už probíhá v duchu Swiss

 
Lufthansa s přestupem v Mnichově byl příjemný let, čas na přestup delší jak u Swissu, avšak letiště roztahané a kolegové, co letěli zpět do Německa museli měnit i terminál letištním vláčkem. 


Austrian s přestupem ve Vídni byl pozérský let vybraný kvůli nižší ceně a mírně delšímu přestupu umožňující mi jako kartičkáři využít Vienna Lounge a dát si občerstvení. V případě cesty přes poledne nebo krátkých přestupů bych do něj šel kdykoliv znovu. Bonusem jsou při letu Praha-Vídeň viditelné Alpy, pokud sedíte na pravé straně. Na posledním letu dávali vodu a Mozartovu kouli.

Dřív Austrian dával takovou čokoládku. Posledně na legu PRG-VIE to byla Mozartova koule
Plusem přestupu ve Vídni je snadný vstup do salónku i pro lidi bez business.
Celkem se to snadno vybaví u řady bank v Česku.
 
LOT s přestupem ve Varšavě se dal a svou práci odvedl dobře. Nicméně žádné nadšení nezpůsobil. Žádná čokoládka. Celkem roztahané letiště s přestřelenými cenami. Personál ve Varšavě hrotící příruční zavazadla, ale možná jednotlivá zkušenost.

Budapešť shora
Palubní občerstvení


Air Serbia s přestupem v Bělehradu byla velmi exotická zkušenost. Před odletem z Prahy vyhrocená kontrola dokladů u brány a otázka, zde se v Bělehradu dá zůstat v airside. Pokud ne, pasovka byla fakt zdlouhavá a podstupovat to v rámci přestupu by nebylo zrovna příjemné. V Praze se odlétá z non-Schengen terminálu a mohl by být potřeba i pas, ačkoliv vy letíte Schengen-Schengen. Nicméně je slušná šance narazit na vrtulové ATR-72 na obou dvou letech a při letu Praha-Bělehrad vidět po pravé straně Alpy.

Alpy


Norwegian s přestupem v Kodani s časem letu 3:55 je skrytý klenot, který ale nemusí sednout všem. Přestup v CPH se za 45 minut zvládnout dá, ale vyžaduje dochvilnost a urazí se při něm 1000 jarních kilometrů. V Kodani se zavazadla nijak neřešila, dokonce ani doklady ne. Přestupní let je na jednom lístku od Norwegianu, tak by v případě uletění přípoje měl Norwegian člověka posadit na další letadlo. Teoreticky.



 
Moji přestupní oblíbenci jsou v sestupném pořadí Swiss, Austrian a Norwegian. Nevýhodou Norwegianu, Air Serbia a Ryanairu jsou nulové získané míle. Z hlediska mil umí být ošidné lety provozované Eddelweiss brandované jako Swiss nebo dceřinky Lufthansy jako Lufthansa City Line nebo Air Dolomity. K Turkish to neupíšete...