sobota 21. září 2019

Je lepší letecké muzeum v Kbelích nebo Sinsheimu?

Život někdy umí být pěkně bizarní. Tak se mi to sešlo, že jeden den jsem byl v Sinsheimu se podívat na Concorde a Tupolev Tu-144 a druhý na to v Praze ve Kbelích v leteckém muzeu. Je nasnadě - mají to hezčí Germáni nebo my v Praze?


Nadzvukové TU-144 sovětské výroby

Proč do Sinsheimu?
Roky jsme projížděli kolem při cestě na jih. Z dálnice jsme vždy zahlédli zalomený čumák Concordu, ale neměli čas a jeli dál. Jednou jsme se tam chtěli vrátit. To nastalo až teď. Pokud nejste vyslovení fanatici a jedete jen kolem, možná vám bude bohatě stačit čtvrthodinová zastávka a pohled z parkoviště před muzeem. Z něj je vidět všechno podstatné - jak Concorde, tak jeho sovětská obdoba, Tupolev Tu-144 a pár dalších letadel na střeše a před muzeem.

Concorde

Jak se dostat do Sinsheimu?
Do Sinsheimu se nejjednodušeji dostanete autem. Mapy Google předvídají jízdní dobu 4 h 20 min bez přestávky. Alternativou můžou být různé specializované zájezdy obvykle prodávané po slevomatech apod.

V šest ráno vstáváme a sedm vyrážíme směr Západní Německo. Čeká nás 480 kilometrů jedním směrem. Provoz je k nám milostiv a zvládáme to bez kolon a Němci po většinu času ještě spí, tak se dá opravdicky využít neomezené rychlosti. Palivo doplňujeme na D5 u exitu 128. Jinak cena benzínu u nás na dálnici (35,90 Kč / litr) a v Německu mimo ni jde ve prospěch "rajchu".

Do Sinsheimu přijíždíme v půl jedenácté. Je krásně. Příjemně teplo a svítí sluníčko. To je trošku problém. S sebou máme naše hafany a ty takto na sluníčku nechat nemůžeme. Naštěstí je víkend a auto tak necháváme pod stromem na blízkém parkovišti u Grob GmbH Antriebstechnik, jež otevírá až za nějaké dva dny. Tož snad to nikomu nebude vadit.

Toto vše vidíte rovnou z parkoviště ;)

Vstupné
Existuje několikero druhů vstupného. Předně se tu nabízí kombinace s návštěvou Technického muzea ve Speyeru (38 €) vzdáleného cca půl hodiny autem. Dále je možné si koupit vstupenku čistě do muzea (16 €) nebo včetně možnosti návštěvu IMAX sálu (21 €). Slevy pro důchodce ani studenty nejsou nabízeny.

Concorde
Uvnitř to je jedna velká reklama na plast.
Pilotní kabina

My vybíráme základní vstupné a jdeme do Haly 2 ke Concordu. Concorde byl britsko-francouzské dopravní letadlo, co létalo mezi lety 1976-2003 rychlostí až 2180 km/h. Je jedním ze dvou dopravních letounů, které zvládaly létat nadzvukovou rychlostí. Stoupám schody podél pilíře. Ocitáme se na střeše, kde jsou čtyři menší a dvě velká letadla. Ačkoliv léto už končí, začíná se mi zdát být větší teplo než před chvílí. Nejdřív jdeme ke Concordu. Všechny stěny i strop jsou pokryté plexisklem. Sedadla jsou ponechaná jen na určitých úsecích a zakrytá stěnou z plexiskla se zábradlím. Kvůli tomu není vnitřek nijak zvlášť fotogenický. Do pilotní kabiny se dá také nahlédnout přes plexisklo. Všechna skla bez výjimky jsou špinavá a místy dost poškrábaná.

Tupolev TU-144 je oplastovaný taky
Pilotní kabina působí archaičtěji a za plexisklem jakbysmet

Hned naproti je druhé největší lákadlo muzea - sovětský Tupolev Tu-144. Jedná se o druhé dopravní letadlo, co zvládalo lety nadzvukovou rychlostí. Jeho první let se uskutečnil roku 1968. S cestujícími létal od roku 1975 a přestal 1978. Zvládal létat rychlostí až 2587 km/h. V současnosti žádné takové letadlo neexistuje. Interiér je podobně oplexisklovaný jako v Concordu. Stejná situace se objevuje i u menších letadel, kde ale z většiny už chybí jakákoliv sedadla.

...
...

V Hale 2 najdete další dvě lákadla tohoto muzea - automobil The Blue Flame, který vytvořil (už překonaný) rekord v Nevadské poušti, když pokořil rychlost 1000 km/h a krom toho Project Car Brutus, auto z počátku 20. století, které v sobě má motor z letadla. Krom toho tu najdete formule, supersporty i normální auta, např. VW Brouky včetně cabrio verze a jednoho Trabanta. Také tu je pár lokomotiv. Rovněž schovaných za plexisklem. Filmové nadšence nadchne i DeLorean DMC-12 známý z filmu Návrat do budoucnosti (Back to the Future).

The Blue Flame s padákem
Project Car Brutus vedle menšího autíčka
Teď jsou formule oblepeny Red Bullem, dřív byly 7Upem
Jsou tu i starší
V Sinsheimu plexisklo milují - dávají ho i k lokomotivám
Motorizovaný velbloud
Jednomístná BMW Isetta
...
...
Nablýskaný Trabant
Kabrio verze VW Käfer
DeLorean DMC-12

V protější hale 1 u pokladen najdete staré ameriky a převážně vojenskou techniku. Na dvorku je i pár tanků, vojenských helikoptér a těžkých kulometů převážně z druhé světové války. Nás tam ale nejvíc zaujaly staré těžké parní stroje. V současnosti probíhají dokončovací práce na otevření třetí haly. Měly by být hotové už za pár dní dne 19. září 2019. Mezi halami je dětské hřiště, kterému vévodí Iljušin IL-18 s českou vlajkou a českou registrací. Uvnitř je skluzavka pro děti.

Ameriky v držáku po pravé straně
Troška vojenské techniky
...
Ze střechy Haly 1 jsou pěkně vidět Concorde i túčko
...
...
Minitank sloužil k odpalování výbušnin a byl připojený přes kabel.

V muzeu jsme strávili i s přestávkami něco přes čtyři hodiny. Haly 1 a 2 nejsou propojeny a není tak problém prohlídku přerušit a např. se vrátit k autu. Ani nazpátky jsem se nezasekli v žádné koloně. Za to v protějším směru jsme viděli jednu krásnou pětikilometrovou, co stále rostla. Doma jsem byl krátce po osmé večer.

Letecké muzeum Kbely
Druhý den se mi naskytlo vzít kamarádku do Leteckého muzea ve Kbelích. Už tomu bylo dávno, co jsem tam byl, a lákalo mě mít přímé srovnání. Českému leteckému muzeu dominuje hlavně letecká vojenská technika. Také k armádě má velmi blízko. Leží v prostorách historického vojenského letiště Praha-Kbely, a to aktuálně provozované je jen přes plot. Proto je na některých místech zakázáno fotografování.

Letecké muzeum ve Kbelích
Vysloužilý stroj české vládní letky
...
...

Ve sbírkách má dvě a půl stovky letadel. Vystaveno jich je však pouhá půlka. Některá jsou venku, jiná v tematických halách. Najdete tu řadu československých letounů a slušný zástup sovětské provenience. Ani západní vysloveně nechybí. Zajímavostí je i návratová kabina Sojuzu 28. Bohužel jinak některé exponáty mně osobně připomínají šrotiště spíš než muzeum.

...
Policejní vrtulník
Návratová kabina Sojuzu 28 je fakt mrňavá

Co je dobré vědět?
Vstup do muzea je zdarma a nachází se několik stanic autobusem od konečné stanice metra Letňany. Zastávka se jmenuje "Letecké muzeum" a je na znamení. Jezdí k ní autobusy č. 185, 209, 302, 375, 376 a 378. A pozor, v těch třístovkových neplatí SMS jízdenka. Muzeum je otevřeno od května do října každý den vyjma pondělí od 10:00 do 18:00.


Shrňme si to: Do Automobilového a technického muzea v Sinsheimu to je skoro 500 kilometrů a do Kbelů dojedu téměř výhradně metrem. Expozice v Německu je větší a v Česku chvílemi připomíná šrotiště. Nicméně pro Prahu hovoří výška vstupného - 0 Kč. V Německu krásných 16 €.