pátek 15. července 2022

Deštivý západ Loiry

Přítelkyně pořád touží po cestách k nabubřelým žabožroutům, tak proto taky využíváme naší zkušební Megavoloteu a kupujeme letenky do Nantes. Původně jsem myslel, že celá Loira je protkaná zámky, ale ona to je spíš její východní část mezi Tours a Paříží.

Zpáteční letenku z Prahy kupujeme po 29,9 €. Po její koupi rušíme Megavoloteu a kupodivu nic nedoplácíme. Jen nám mizí priority. Avšak při check-inu bez dokoupení míst nás systém zase nerozsadí ani v jednom směru.

Do Nantes přilétáme Airbusem A320 těsně před polednem se zpožděním asi půl hodiny. V Praze jsme boardovali nástupním mostem, ale v Nantes už vystupovali po ploše. Kvůli problémům s frontou u pomalého a neintuitivního automatu na lístky nám ujíždí před nosem městský autobus a na další si půl hodiny počkáme.

Předpověď ukazovala 30°C a riziko bouřek. Meteorologům se zase nepovadla. Obloha je podmračená a vyhrožuje deštěm, ale je zima, fakt zima. Jestli je něco v Nantes těžké, tak je to najít nějaké suvenýry. Takhle antituristické město jsem už dlouho neviděl. Zato butiků tu je tuna.

S prohlídkou města začínám u Basilique Saint-Nicholas de Nantes. Tato novogotická stavba pochází z 19. století a má zajímavé novodobé okenní vitráže. Od ní je to kousek k Tour Bretagne. Tato 144 metrů vysoká věž měla umožňovat panoramatické vyhlídky zdarma. Avšak nyní je celá zavřená a nejspíš ji čeká demolice.

Place Royale
Passage Pommeraye
Place Graslin

Od věže se přesouváme k také zavřené gotické Katedrále svatého Petra a Pavla z 15. století. Na té na rozdíl od věže probíhá rekonstrukce a čeká ji znovuotevření. Co by kamenem od ní dohodil se nachází náš první francouzský zámek - Château des ducs de Bretagne. Vstup do jeho areálu je zdarma a dá se obejít po hradbách kolem do kola. S nadšením toho využíváme. Avšak začíná dost foukat.

Začíná nás trápit hlad, tak se jdeme poobhlédnout po něčem k jídlu. V průběhu dne procházíme kolem řady restaurací s poledním menu, až to prokoučujeme a skoro všechny restaurace s nimi zavřou a my musíme vzít zavděk thajským bistrem Pitaya s jídly po 12 €.

Večer nás v 18:05 čeká vlak do Angers. Opět musíme projít skrz turnikety, to je asi francouzská tradice stejně jako stávky a demonstrace. Čeká na nás jízda v TGV. Sedadla máme na horní palubě. Moc se v něm ale neohřejme, protože už po 40 minutách vystupujeme. Tento úsek trati není vysoko rychlostní, ale souprava se v zatáčkách solidně nakláněla i tak.

Rychlostní rekord tu TGV zrovna netrhne

V Angers pokračuje deštivé počasí z Nantes. Jen se ještě citelně ochlazuje a zesiluje vítr. Hotel máme kilometr od centra a celkem dva kilometry od nádraží. Avšak Appart'City Angers nepovažuji za chytrou volbu. Sice našich 58 € za noc je na Francii dobrá taxa, ale vynucují si depozit 250 euro, o kterém na Bookingu měli jen malou poznámku pod čarou se slovem "may" a bez jeho výšky. K tomu jejich terminál má špatně implementovanou směrnici PSD2 a odmítá mi to kreditku od ČSOB a musím platit debetkou. Navzdory jejich slibou, jak blokaci zruší hned po check-outu, jsou samozřejmě problémy s jeho vrácením a trvá týden. Pokoj samotný je prostorný, k dispozici je i kuchyňka s mikrovlnkou a rychlovarnou konvicí, čehož posléze využíváme po návratu z večerní procházky a vaříme si čaj. Jinak hrníčky jsem musel přemýt, v pokoji je cítit puch špinavých hadrů (asi koberec) a v koupelně se po použití sprchy objevuje pach plísně.

Po check-inu se jdeme projít centrem a počasí se jen a jen zhoršuje, jak se stmívá. Prohlížíme si zdejší úzké uličky sem tam lemované hrázděnými domky, přicházíme k Chateau d'Angers, obdivujeme jeho zahradu tvořící obrazce a přecházíme most, abychom se na něj podívali i přes řeku Maine. Přítelkyni je strašná zima, tak jí dávám k deštníku svou nepromokavou bundu. O dva dny později to odnesu bolestí v krku a krásnými 38,8°C. Naštěstí je to bakteriové a zabírá na to penicilin. K ubytování se vracíme kolem Katedrály sv. Mořice (Cathédrale Saint-Maurice d'Angers).

Katedrála za mostem
Hrázděné domky a úzké uličky kolem hradu
Pohled na Loiru od hradu

Ráno se vstáváním nepospícháme. Leje. Nicméně v 11:00 je check-out a v poledne nám stejně jede vlak. Později odpoledne déšť ustává, tak toho využíváme a jdeme se pomalu přesunout k nádraží. Jdeme se podívat do katedrály. Sice je v rekonstrukci, ale stále ji lze navštívit. Uvnitř působí starobyle. Taky ji začali stavět v 11. století a dokončili o 500 let později. Převažující sloh je gotický.

Sladká snídaně

Pět minut chůze od katedrály je vzdálený zdejší hrad. Avšak platí se i vstup na nádvoří. Cena vysoká, podle fotek nic extra a nás ještě trošku tlačí čas, tak se přesouváme k nádraží. To narazíme taky na zdejší opravdu jediné suvenýry.

V 12:35 nás na nádraží čeká regionální vlak do Saumur. Jízda trvá nějakých 35 minut. Vlak byl bez rezervace míst, ale místo k sezení i tak není problém najít. V Saumur nás vítá ušmudlaná obloha slibující déšť a taky hodněkrát zavíráme a otevíráme deštník. Avšak k večeru se to trhá a objevuje se sluníčko.

Radnice

V Saumur trávíme šest hodin. Během nich prozkoumáváme zdejší úzké uličky, starobylou radnici a pustupně šplháme ke zdejšímu zámku Château de Saumur (7 €). Původně byl postaven v 10. století a následně přestaven Angličany na konci 12. století. V 17. století se používal jako kasárny a o dvě stě let později dokonce jako věžení. Proto v hradu toho původního moc nezůstalo. Dnes je to expozice o historii hradu, výstava porcelánu a rytířství.

I tady jsou hrázděné domy

Zbylý čas do odjezdu zpátky do Nantes přítelkyně tráví nakupováním. K nádraží to z centra není zas tak blízko, musí se přejít most přes Loiru a celkem se ujde 1,5 kilometru. I tak se však jedná o jeden z nejpřístupnějších zámků na Loiře hromadnou dopravou. Do Nantes jedeme opět regionálním vlakem. A ten náš má po cestě minimum zastávek v porovnání s tím předchozím. Jen se nesmí zapomenout vystoupit, protože tento v Nantes nekončí a pokračuje až na pobřeží.

Večeře
Večer se dělá hezky

V Nantes nás už vítá polojasné počasí a o trochu tepleji než v minulých dnech. Ale abychom se naradovali, že déšť už ustal, tak na nádražím pozorujeme duhu. Náš Hotel Terminus se nachází hned naproti nádraží, což se po našem náročném programu fakt hodí. Před spaním jdu ještě na krátkou procházku kolem zdejšího zámku.

Nantes při západu slunce

Ráno nás čeká celkem brzké vstávání. Na 10:15 mám rezervovanou projížďku na slonovi a na Les Machines de l'Île odsud pěšky nedojdeme. Musíme tramvají. Naštěstí o víkendu v Nantes je hromadná doprava komplet zdarma (s výjimkou shuttle na letiště) a nemusíme řešit lístky. Jsme tam dřív a hledáme, odkud začínají vyjížďky na Le Grand Éléphant. Najdeme ho vzadu v hale Les Machines de l'Île, jak ho plní vodou a zkouší, jestli vše funguje. Podle všeho pro první jízdu odsud z haly a pro druhou jízdu od velkého kolotoče. Nástup v hale je však rozhodně lepší volba.

Loira

Nastupujeme shora a chvíli čekáme, než se slona podaří zaparkovat dostatečně blízko. V rámci slona je možné být v prvním krytém patře s balkónky, z nich se dá pozorovat jeho chobot a z krytého patra se koukat na jeho útroby, jak se hýbou, nebo z druhého odkrytého patra se dívat do okolí. My většinu času strávíme nahoře stejně tak většina ostatních. Jízdu končíme u velkého kolotoče, kde taky další návštěvníci nastupují.

Schody ve slonovi

Poté nás už čeká pomalá cesta zpět na letiště. Z Les Machines de l'Île spojení není moc dobré, tak si nejdřív dáváme asi půlhodinový pochop k tramvaji. Cestou ještě v Carreforu koupíme teplý oběd. Tramvají dojedeme k zastávce autobusu, který nás doveze až na letiště. Chtěli jsme tam být dvě hodiny předem, ale v neděli to jede tak blbě, že i díky zpoždění autobusu tam jsme jel jeden a půl hodiny dopředu. Ničemu to ale nevadí. Security je rychlá a letadlo je stejně zpožděné o 20 minut a dalších 45 minut pak ještě čekáme na vzlet. Nejspíš taky kvůli stávce dispečerů v Marseille, co ovlivnila letecký provoz nad Francií.