úterý 20. července 2021

Severní Bavorsko aneb 2v1

Týden předem zjišťuji, že budu mít volnou neděli a hledám, kam bych vyrazil. Kontroluji možné včasné jízdenky a flixbusy a rozhoduji se vydat do Bamberku, který je na mém seznamu odkladů už několik let.

Domovní znamení jsou v Bamberku populární.
 

Ve střední Evropě jsou už týden vydatné deště, které zpustošily především západ Německa, ale slabší deštík na severu Čech způsobil rozklad naší železniční dopravy. Večer před odjezdem vyprovázím přítelkyni na vlak z Prahy do Kolína a už z Prahy odjíždí s 20 minutovou sekerou a do Kolína nabere další půl hodinu a tam ji pak ujede přípoj...

Něčemu podobnému se chci vyhnout, tak si dlouze telefonuji s podporou Českých drah. Na přestup v Chebu totiž mám jen 10 minut. Po konzultaci vyrážím vlakem už v 5:43 a ještě si s nimi kontroluji, zda je v souladu s s tarifními podmínkami mé jízdenky vyrazit o hodinu dřív. Prý ano. Budík mi tak zvoní v 4:00. Celý rozespalý se po třech hodinách zpátky dopotácím na hlavní nádraží v Praze. Západní expres tam už stojí a je prázdný. Za hodinu mě čeká mě přestup v Plzni, na který mám jen 9 minut. Kupodivu do Plzně přijíždíme včas a přestup hravě stíhám.

Z Plzně jedu jedenapůl hodiny motoráčkem, který jede přes Mariánské Lázně až do Karlových Varů. Při pohledu na mapu to bere "zkratkou" a trvá po ní z Plzně tři hodiny. Tato trať údajně patří mezi nejhezčí v Evropě. Celou jsem ji neprojel, avšak to, co jsem viděl, bylo takové normální. Vlak jede bez zpoždění až do Lipové u Chebu, kde kdovíproč deset minut stojí a nabírá zpoždění. Na přestup na další vlak mám naštěstí skoro hodinu.

Cheb
V Chebu v jediném otevřeném obchodu na nádraží kupuji bagetu. Ona je neděle a v Německu jsou během ní všechny obchody zavřené vyjma prodejen na nádražích. A z automatu si jako nekafař dávám kafe. Cítím, že ho dnes potřebuji. Zbylé minuty využívám k procházce do centra. Mému ostrému tempu vyhovuje, že je po ránu celkem chladno. Cheb spolu s Tržním náměstí na mě dělá dobrý dojem. I nějakou hodinku navíc bych tu zvládl pobýt. Nicméně v 9:36 na mě čeká vlak do Norimberka. Oproti předpokladům se jedná o motorovou soupravu Deutsche Bahn a ne ČD.





 

Na nádraží vidím, že bych ji stihl i Západním expresem vyjíždějícím v 6:43 z Prahy. Do Chebu přijíždí jen s pětiminutovým zpožděním. Motoráček se dává do pohybu až pár minut po plánovaném odjezdu. Je celkem plný. Jízda s ním do Norimberku trvá skoro dvě hodiny a nabízí hezké výhledy na bavorské vesničky. Během celého pobytu v Německu po mně ve vlaku nikdo nechtěl vidět jízdenku ani doklady nebo snad negativní covid test.

 

V Norimberku mám necelou čtvrt hodinu na přestup. Tady je nutné zmínit, že Němci používají jiná čísla vlaků, než e-shop ČD, který vám prodá přestup na vlak RE 4788. Ten ale ani omylem nenajdete na displejích. Musíte jít k papírovému jízdnímu řádu a hledat ho podle času odjezdu. Tam najdete tři možná číselná označení daného vlaku, z nichž jen jedno se používá na informačních panelech. Další zrada čekající na cestovatele je, že vlak se v průběhu cesty dělí a jedna část jede do Lipska a druhá do Würzburgu. Jízda do Bamberku trvá 40 minut.



Bamberk
Všem nástrahám unikám a v 12:20 se ocitám v Bamberku. Bamberk je starobylé město pocházející z 10. století. V průběhu své historie bylo pod silným vlivem biskupům, kteří mu i dlouho vládli. I proto se mu přezdívá Francký Řím. Mezi nejznámější pamětihodnosti a největší landmark patří Stará radnice (Altes Rathaus) s nádhernými freskami na stěnách zbudovaná na malém ostrově uprostřed řeky Regnitz. Avšak staré město se od ní nachází ještě pár set metrů západně a pár výškových metrů vzhůru. Najdete v něm nejvyšší koncentraci hrázděných domů a také bamberskou katedrálu (Bamberger Dom) pocházející z počátku 10. století.






 

Naproti ní se nachází Neue Residenz, palác s malou, ale nádhernou růžovou zahradou nabízející vyhlídku na město a posezení ve stínu stromů. Já si tam sedám, relaxuji a chladím se, protože se na mě udělalo až příliš hezké počasí. Posléze se pomaličku vracím zpět k Nové radnici. Během hodiny přecházím přes víc mostů, jak za poslední měsíc. Nějak ani nemám hlad, tak si dávám jen bratwurst a tepelný kolaps oddaluji častou konzumací zmrzliny. Tu tu mají výbornou a kopeček stojí mezi 1,5 až 1,7 €. Avšak pozor na menší zdejší specifikum, kdy určitá příchuť občas stojí víc - typicky pistácie (mezi 2-2,5 €).

Bamberk jsem prošel skrz na skrz a den je ještě mladý, tak se ještě podívám do Bamberku. Na nádraží mě čeká nemilé překvapení. Těch 1,7 € za jízdenku, co jsem našel doma, stojí pravděpodobně jízdenka po Bamberku. S-Bahn do Norimberka tu vychází na 12,3 €. Nicméně objevuji, že se dá koupit jízdenka z Bamberku i na libovolnou stanici norimberského metra. Využívám toho a po centru se ještě projedu tamější podzemkou.

Obere Pfarre
 

Nicméně můj automat moc nespolupracuje. Nepřijímá karty a bankovky mi fluše na zem. Do odjezdu regionálního vlaku zbývá jen pár minut. Přecházím k jinému, který funguje. Jízdenku dostávám takřka v čas plánovaného odjezdu. Vlak tam sice ještě stojí, ale neztrapňuji se. A) pořádně netuším, zda můžu jet i regionálním vlakem a ne jen S-Bahnem, b) nevím, jestli bych stihl přeběhnout na dané nástupiště a lístek se zdá, že je potřeba označit. Tak si dvacet minut počkám na S-Bahn. Ten odsud o víkendu jezdí jen jednou za hodinu, tak to chce trochu plánovat. Posléze zkouším označit lístek a o půl centimetru nepasuje do označovače. 

Provoz v Bamberku

Norimberk
Jízda S-Bahnem do Norimberku trvá hodinu. Na tamním hlavním nádraží přestupuji na metro. Vévodí mu oranžové kachličky. Soupravy v něm o víkendu jezdí jednou za 10 minut. Zaujímá mě hned další stanice Lorenzkirche spolu se svými plastikami. Vzhledem k anglickému hlášení, že se jedná o výstupní stanici do centra spolu s intervalem čekání na další metro se nechávám přesvědčit a vystupuji už teď a nepokračuji o stanici dál, kam jsem původně chtěl.

Stanici Hauptbahnhof vévodí oranžové kachličky

Lorenzkirche je jiná.

 

Během pár minut se ocitám na Hauptmarktu, ústředním norimberském náměstí s Fraunenkirche, gotickým kostelem z 14. století, na kterém teď visí duhová vlajka. Pochodím trochu centrum, ochutnám místní zmrzlinu a kolem kostela sv. Lorenze se pěší třídou vracím na hlavní nádrží.


Frauenkirche na Hauptmarktu

Hauptmarkt
Lorenzkirche

Tam začíná má krizovka. Sanifair mě legálně obere o euro za záchod. Uvnitř je jen jedna funkční kabinka asi z osmi a stojí se na ní fronta. V KFC rychle řeším večeři. Ačkoliv u výdeje objednávek je takový chaos, že o rychle nemůže být řeč. Formálně jsou všechny zelené (hotové), ale pak se na ně další dlouhé minuty čeká. Od stolu mě tam pak vyhání baba v kroji KFC. Prý jestli mám nějakou Luca App. Anglicky umí hůř jak má máma, papír má jen v němčině. Indy a Turky kolem mě dělá, že radši nevidí a Luca App po nich nechce. Ať žije rovnost, svoboda, bratrství.

Hlavní nádraží v Norimberku

 

Přesouvám se na Nürnberg ZOB. Na hlaváku není směr k němu nijak značený. Naštěstí už máme GPS v každém mobilu, tak to není nepřekonatelný problém. Opouštím nádraží a z něj cca 500 metrů jdu po rozkopané hlavní ulici, kde předělávají tramvajovou trať. Je celkem problém přejít přes tu ulici k autobusáku. Tam vládne typicky německý punk. Mají autobusák, mají nástupiště, na každém z nich jízdní řád. Ale je tam všude stejný souhrnný od Flixbusu. Nikde tu nikdo neřeší, od kterého nástupiště, co jede. Prostě buď tam a pobíhej od autobusu k autobusu a zjišťuj si sám. V aplikaci Flixbusu tato informace taky chybí. Vidím tam jen, že odjezd má být v 20:00.


Toto je ale maličkost ve srovnání s tím, co přijde. Když autobus s mankem 10 minut dorazí, vystoupí z něj česky mluvící řidič, který provádí kontrolu dokladů potřebných pro jízdu. Avšak, když vidím jak, stydím se, že jsem Čech. Řidič razí svéráznou teorii o tom, že pro cestu do Česka Flixbusem je potřeba negativní test nebo očkování. Prý podle interního předpisu. Flixbus se přitom tváří, že respektuje vstupní podmínky daných zemí. Nenechá si vysvětlit, že podle aktuálně platných podmínek není žádný test třeba. Stačí si ho udělat do 5 dnů po příjezdu. A pro cesty pod 12 hodin není třeba vůbec. Příjezdový formulář, co by měl kontrolovat, naopak nevyžaduje vůbec.

Flixbus prý nemá žádná vlastní pravidla.

Minimálně dva lidi tak nechává na zastávce. Jsem naštvaný, ačkoliv test náhodou mám. Nedělal jsem si ho ale kvůli flixbusu ani cestě do Německa. Jen jsem chtěl jít příští týden na jógu a náhodou jsem si ho vzal s sebou, ačkoliv neměl být vůbec potřeba, a náhodou ještě není 72 hodin starý. Jak se v tomhle binci dá překračovat hranice, když kdejaký jouda člověku může překazit cestu, ačkoliv všechny podmínky vstupu splní a dopravce oficiálně nevyžaduje nic navíc?

Na kolik to přišlo?
Včasná jízdenka Praha-Bamberg ... 416 Kč
Dvojitý bratwurst ... 3 €
Zmrzlina ... 1,5-2,5 € kopeček
Jízdenka Bamberk-Norimberk ... 12,3 €
Flixbus Norimberk-Praha ... 383 Kč