Asi už každý má zkušenost, že pokud plánujete těsnější itinerář, není od věci, mít dopředu zakoupenou dopravu. V severní polovině Mexika se můžete setkat i s železnicí. Od Mexico City dolů na jih jen s autobusy. Předním mexickým dopravcem je společnost Autobuses ADO.
Do latinskoamerické reality vás uvede už první pokus koupit si jízdenky na oficiální stránce. Ta je jen ve španělštině. V případě, že kupujete jízdenky dopředu, můžete si zvolit mezi jízdenkou "Adulto" nebo "Anticipada". První jízdenka je běžná pro dospělého, druhá je akční. Ano, akční si musíte sami natvrdo vybrat. Vyplníte všechny požadované údaje včetně karty a chcete zaplatit. Transakce neprojde s chybou. Zkusíte VISA, MasterCard, jinou banku, Revolutku a stále nic...
Autobuses ADO nepřijímají nemexické platební karty. Oficiální cestou si můžete jízdenky koupit až na nádraží v Mexiku. Obvykle bývá dostatek míst i několik hodin před odjezdem. Avšak některé linky jezdí jen jednou denně.
Poté můžete sáhnout po různých agenturách zprostředkovávajících přeprodej lístků. Asi jediná, která funguje i s českými kartami je clickbus.com.mx. Bohužel, k lístkům si přidává cca 13% provizi, kterou ještě maskuje jako impuestos y tasas (daně a poplatky). Existuje ale i způsob, jak se provize zbavit.
Hlavní stránka webu Clickbus.com.mx. Lze přepnout i do angličtiny. De - z, hasta - do, salida - odjezd, regresa - návrat |
1. Otevřete si stránku clickbus.com.mx a vyhledejte požadované spojení.
Přehled vyhledaných spojů. Akční cena je uvedená červeně, pokud je k dispozici. |
2. Vyberte sedadlo a zvolte typ jízdného. Adulto pro dospělého nebo Anticipada jako akční pro dospělého. Přináší s sebou nevýhodu v podobě nemožnosti storna jízdenky.
Není-li dokončena rezervace, bude sedadlo po dobu cca čtvrthodiny nedostupné. Až vyprší session, je možné ho znovu rezervovat. Totéž pravidlo se ale nevztahuje na akční jízdné. Jeho dostupnost se sníží teprve až po nákupu jízdenky.
Výběr sedadla. Nezapomeňte pro každého cestujícího vybrat správný typ jízdného v pravém sloupečku hned u jména |
3. Vyplňte požadované údaje o cestujícím, čili e-mail a telefonní číslo.
4. V pravém sloupci si všimněte políčka cupones. Do něj patří slevový kód jako to známe např. z Alzy. Pro září 2018 je platných hned několik kódů. Clickbus20 (-20%), Bancomer20 (-20%) a Santander15 (-15%). Párují se s e-mailovou adresou. Jeden kód lze na jeden e-mail použít jen jednou. Se změnou e-mailové adresy ho je možné ke stejnému jménu a telefonu využít znovu (stačí i posunutí tečky v gmailu). Díky těmto kódům se lze dostat na výhodnější cenu, než na oficiálních stránkách.
V pravé části stránky vidíte výslednou cenu, Dá se snížit v pravém sloupci pomocí tlačítka "Aplicar cupón". |
V rozpětí dvou dnů jsou kupoval tři jízdenky. První dvě šly se slevovým kódem z prohlížeče na počítači. Třetí druhý den už nešla koupit přes prohlížeč v PC. Po zadání validního slevového kódu se neodečetla žádná sleva. Musel jsem použít internet v mobilu. >> že by kontrola podle IP / MAC adresy nebo jen momentální technické potíže?
5. Zvolte platební metodu. Já použil virtuální VISA kartu od Revolutu. Paypal mi nefungoval.
6. Na e-mail vám přijde platná jízdenka v PDFku. Jen tak na okraj, text v něm je jen jako obrázek a všechny údaje z jízdenky si musíte ručně přepsat, abyste s nimi mohli dál pracovat.
POZOR: V e-mailu je odkaz na slevu 100 pesos na příští nákup. Když se do podmínek začtete podrobněji, objevíte, že je v duchu "nechci slevu zadarmo". Vyplněním formuláře, kde jen tak mimochodem zadáváte svou kartu (ale bez CVC kódu), se zavazujete k odběru bezpečnostního řešení za 99 pesos měsíčně. Neberte to. Osobně jsem se na tuto výhodnou nabídku vybodl a radši znovu použil slevový kód v mobilním Chrome.
POZOR2: Mexičani rádi používají symbol dolaru pro označení mexických pesos. Na oficiálních stránkách Autobuses ADO jsou ceny uvedené jen se symbolem '$'. Čas od času se používá 'M$' nebo mezinárodní zkratka 'MXN'. Na výše uvedené stránce se používá 'MXN $'. V případě platby v mexickém e-shopu bych doporučil se ujistit, jestli cena není náááhodou v amerických dolarech. Např. snížením limitu pro platby kartou po internetu na částku nižší, než by byla v dolarech.