pátek 22. prosince 2017

Na Vratislava ve Vratislavi na váčnocním punči

Za poslední roky jsem navštívil kopu vánočních trhů v Česku, Německu, Francii a Rakousku. Proto mě zajímalo, jak asi vypadají v Polsku. Když mi na podzim Slevomat nadělil 200 kreditů, tak bylo vymalováno a za čtyři a půl stovky jsem vzal adventní zájezd do Wroclawi. Shodou okolností jsem po návratu doma v kalendáři vyčetl, že zrovna na Vratislava.


Wroclawská radnice

Do Wroclawi (česky Vratislavi) jsem odjížděl v 6 hodin ráno od kopulí naproti Hlavnímu nádraží v Praze. Ranní vstávání fakt nemusím a vstávání do takového zmatku už vůbec ne. Sice se snažili a z nejmenované společnosti na "V" se zlatými autobusy vyslali své vlastní informátory a regulovčíky, ale moc to nepomáhalo. V tuto dobu mělo odjíždět určitě přes 20 autobusů a všechny se tam prostě nevejdou,

Tip: Cestovní pojištění tradičně už neberu od Slevomatu ani zvýhodněné od Vitalitas a už vůbec ne od AXA. Prostě se to nevyplatí. Jako dlouhodobě nejvýhodnější beru to od své banky. Za 39 Kč mám pojištění na celý svět s dobou cesty do 30 dnů a nemusím se o nic starat. Limity asi budou nic moc, ale na tu podvrtnutou nebo odřenou nohu stačit budou.

Vánoční atmosféra na pražském Hlavním nádraží

Odjezd měl být v 6 ráno, avšak kvůli čekání na opozdilce jsme odjížděli až v půl sedmé, a to nás čekala ještě zastávka v Pardubicích pro 8 dalších lidiček, kteří tam naštěstí byli včas. Sečteno podtrženo 286 kilometrů, které mělo trvat ujet 3 hodiny 50 minut podle Google Map, trvalo hodin šest. Teprve pár minut před polednem jsme dorazili do Wroclawi.

Tentokrát jsem nejel sám. Měl jsem s sebou kamaráda z dětství, Lukáše. Využili jsme toho, že jsem tam už byl, a trhli jsme se od skupinky s průvodkyní. Celý autobus na jednoho průvodce. Pro mě dost hororová představa. V té skupině stejně nic nevidím ani neslyším, když nejsem úplně vpředu.

Katedrála sv. Jana Křtitele

Vystoupili jsme na Tumském ostrově, odkud to je kousek ke Katedrále sv. Jana Křtitele (Katedra św. Jana Chrzciciela). První kostel na tomto mstě stál už v 10. století. Základní kámen katedrály byl položen v roce 1272. Je trojlodní s 20 kaplemi. Její vitráže jsou údajně nejhezčí v celém Polsku. Ulicí Katedralna jsme přes Tumski most prošli na Wyspa Piasek. Na mostě mě zaujalo moře barevných srdíček a zámečků a mostu se tak přezdívá Most lásky. Na tomto nevelkém ostrůvku se nachází Kostel nejsvětější panny Marie (Kościół Rzymskokatolicki Pw. Najświętszej Maryi Panny na Piasku) a červenými vitrážemi a z jeho východní strany je pěkný pohled na katedrálu spolu s dalším ikonickou stavbou Vratislavi, mostem Grunwaldzki.

Tumski most


Přes další most přes Odru jsme se dostali už na pevnou zem. Vzpomněl jsem si na všemožné cestopisy, kde všichni chodí navštívit bar mleczny. Sice jsem si říkal, co budu dělat s mléčným koktejlem, ale bylo na čase to zkusit. Doslova pár metrů od nás měl jeden být v Hale Targowa. Ta je velkým krytým trhem, kde se dá koupit vše od ovoce přes pečivo až po maso. Jak se ukázalo, v mléčném baru v Polsku nekoupíte koktejl, nýbrž je to obdoba závodní jídelny. Pult s hotovými jídly, tácy a pokladna.

Hala Targowa

Za 8 zlotých (necelých 50 Kč) jsme si dali steak s cibulí a bramborami. Tady se ukázal problém v odlišnosti polské a české mentality a moje chyba byla, že jsem si přečetl cedulku a už jsem nehledal odpovídající jídlo na pultu. Na talíři mi přistál karbanátek, spousta cibule a dva kopečky husté bramborové kaše. Nejdřív jsem si myslel, že neumím polsky a "stek" není "steak". Slovník mi ale potvrdil správnost mého překladu. Inu, v Polsku steak může být i mletý.



Polská variace na steak s hranolky a oblohou
Vánoční perníčky

Po obědě jsme zamířili k řeckokatolické katedrále (Katedra greckokatolicka pw. św. Wincentego i św. Jakuba we Wrocławiu), její výzdoba je uvnitř dost strohá, těsně následovanou prohlídkou římskokatolického kostela sv. Matěje (Kościół Rzymskokatolicki pw. św. Macieja). Na dalších pár desítek minut jsme se ztratili v historické budově Vratislavské univerzity. Tam jsme si nevšimli, že nějaká baba vybírá vstupné, prohlídli si výstavu, aulu a podívali se ke vstupu na věž. Na naši obranu, nikdo tam neseděl, byl tam neskutečný chaos a nikde pořádná cedulka "kasa", ani nikde nekontrolovali lístky. Jinak vstupné se dělí podle počtu sálů a pohybuje se mezi 12 až 14 zlotými a do teď jeho členění moc nechápu.

Řecko-katolická katedrála kousek od Haly Targoer
Wroclawská univerzita
Jedna z krásně zdobených aul na univerzitě
Uzoučké domky v Malarské ulici

K Rynku spolu s katolickým kostelem jsme dorazili ještě před setměním. Na náměstí mě osobně překvapil vánoční strom, který byl umělý podobně jako před chvílí ten před univerzitou. Je to v podstatě jen vánočními koulemi a řetězy nazdobený bílý kužel. Na Rynku a přilehlých ulicích se rozkládá vánoční trh. V jednotlivých dřevěných stáncích se nachází rozličné stánky se suvenýry, tradičními výrobky a občerstvení. Některé věci vypadají jako přes kopírák, jiné byly dosti unikátní. Teď to ještě šlo si ho projít a užít si ho, avšak když jsme tam procházeli podruhé, asi hodinu dvě po setmění, bylo to už jako armagedon.

Hrníček, do kterého se tu nalévá vánoční punč
Inspirace drážďanským vánočním trhem je tu naprosto zřejmá.

Ze všech stánků nás s kamarádem zajímaly ty s nápoji. Vedle vánočního stromku jsme po schodech vyšli na vyhlídku a přímo na ni si dali dva punče. Ceny se tam pohybují od 10 do 12 zlotých. Můžu říct, že jak svařák, tak pomerančový punč chutnal výborně a slovy kamaráda bylo to dost silné. Nápoje nalévali do hrníčků ve tvaru boty. Vratná záloha je 15 zlotých. Pokud máte chuť na pivo, můžete zajít do Piwnica Świdnicka. Jedná se o nejstarší hospodu v Evropě. Otevřena již v roce 1273. Nachází se v budově vratislavské radnice s vchodem přímo z Rynku.

Vstup do nejstarší pivnice v Evropě
Wroclaw, to jsou hlavně všemožní trpaslíci poschovávaní na různě nemožných místech

Pak jsme měli chuť na něco malého na zub. Ovšem nic smaženého. Na náměstí jsme narazili na krámek Piekarnia Hert. Uvnitř byl vagón lidí, ale vystát si frontu stálo za to. Výborné pečivo za ještě lepší ceny. Dal jsem si obrovskou pudinkovou kapsu ani ne za 10 korun.

Piekarnia Hert

Jak se připozdívalo, začalo sněžit. Protože čas odjezdu se blížil, zašli jsme dokoupit proviant do obchodu. Chtěli jsme se ochutnat nějaké polské pivo. Na internetu jsem v rychlosti našel nějaký test polských piv, kde vyhrálo pivo značky Tyskie, tak jsem si vzal jednu plechovku, kamarád hned několik. Venku na pěší zóně jsem ho hned otevřel. Jelikož jsem si nebyl jistý, jestli tu neplatí nějaká protialkoholní vyhláška, plechovka hned putovala do pytlíku. Můžu říct, že první lok mě nijak neoslnil a druhý lok přímo zkřivil úsměv. Ještě jsem to párkrát zkusil, ale nedalo se to. Kámoš nevěřil, lokl si taky a hned dospěl k závěru, že má pivní dárek pro kolegu, který si libuje v extrémech. Myslím, že z ochutnávání místních piv se nestane můj cestovatelský obyčej. Plechovka za 4 zloté během okamžiku putovala do koše i s pytlíkem.



Na Rynku už bylo tolik lidí, že mi kámoš rezolutně oznámil, že už tam nejde a radši na mě počká. Já se obětoval, prodíral se davem a šel fotit nasvícený Rynek. Venku už začalo regulérně chumelit. Když jsem se vrátil, šli jsme se podívat na udané místo odjezdu autobusu. Tam kámoš dostal hlad a nechtěl se vracet do narvaného centra. Proto si vybral KFC směrem od centra údajně 6 minut od nás. Zaúřadovaly přechody a sníh a hned z toho bylo minut spíš dvacet a když jsme tam došli, zjistili jsme, že ho ještě ke všemu schovali do Vratislavských Arkád (obchodní centrum). To jsme se otočili a šli jsme raději zpět k místu odjezdu. Přeci jen zbývalo necelých půl hodiny. Tam už čekal bus.

Autobus odjížděl chvíli po 18. hodině. Uvnitř začal filmový teror. Chtěl jsem spát, ale místo nám tam začaly pouštět skvosty české kinematografie. Nad mou hlavou samozřejmě neskutečně hlasitý reproduktor tak pro čtvrtinu autobusu. Výběr filmů byl následující - Pelíšky, Snowboarďáci a Pupendo. Vůbec poprvé jsem byl přinucen vidět celé Pupendo. Těch 5 hodin na zpáteční cestě bylo přímo nekonečných. U Hlavního nádraží jsem s chutí vypadl z autobusu a chytl jedno z nočních meter domů.

Náklady:
Zájezd od Slevomatu ... 429 Kč