neděle 17. prosince 2017

Jak jsem ztratil peněženku a letěl do Cuzca

Pro přesun z Limy do Cuzca je na výběr autobus nebo letadlo. Přesun letadlem trvá něco přes hodinu a autobusem téměř celých 24 hodin (aspoň podle go2peru.com). Vzhledem k mému omezenému času jsem letěl. Stojím na letišti v Limě s boarding passem v ruce a nemůžu najít svou peněženku. Pravděpoboně jsem ji nechal v dodávce, kterou mě z penzionu dovezli na letiště.


Telefon do ubytování jen vyzvání, nikdo to tam nezvedá. Mezitím znovu vše prohledávám, jestli tam není schovaná peněženka marně. Volám na zákaznickou linku Bookingu, kde jim oznamuji situaci. Říkají mi, že se budou snažit s ubytováním spojit taky. Protože nemají peruánské číslo, musel jsem jim volat na jejich české přes Skype. O chvíli později Skype znovu úřaduje a volám své bance, ať zablokuje kreditku, která byla v peněžence. Naštěstí mám s sebou několik dalších karet, které byly stranou. Jinak v tahu občanka, řidičák, kartička zdravotní pojišťovny a v přepočtu asi tři tisíce korun. Doteď si pamatuji, že "cartera" znamená španělsky peněženka. Povídám si o tom s ochrankou, ta mi doporučuje oznámit to na policii, a ještě prohodí, že ty levné hotely jsou "churro".

Menší exotika v lokacích odletů

Když jdu najít nějakého policistu před letiště, mává na mě pracovnice ochranky, s kterou jsem před pár minutami mluvil, a vedle ní vidím stát řidiče s mou peněženkou. Po dlouhých 20 minutách mám zpátky svou peněženku. Kupodivu jsou v ní všechny peníze i karty. Přesto mi banka doporučuje nechat kartu zablokovanou.
Za kontrolou mě zaujme jeden bezpoplatkový bankomat od ScotiaBank, ale je mimo provoz. Jinak nic jiného z letiště nestojí za zmínku. Letiště je celkem přelidněné, rozdělené na mezinárodní a vnitrostátní terminál. V duty free shopech sice můžete nakoupit výrobky z alpaky nebo vikuni, ale o výhodnou nabídku nezakopnete ani omylem.

Do Cuzca letím z Limy s leteckou společností Star Perú, která se specializuje na domácí lety po Peru. Na Skytraxu má hodnocení jen čtyři hvězdičky z deseti. Původně jsem chtěl letět s mnohem lépe hodnocenou společností Avianca, ale lidi z Expedie mi zkonili rezervaci tak, že jsem musel na poslední chvíli hledat jiné řešení. Tím mi výtečně posloužil tarif Star Perú za 77 dolarů.

Podle svého webu Star Perú dovoluje cestujícím mít jedno odbavené a jedno příruční zavazadlo zdarma. Avšak u příručního zavazadla je nastaven limit na pouhé 4 kilogramy. Naštěstí jsme v Latinské Americe a zde se nikdo takovými detaily nazatěžoval. Nikde žádná váha a viděl jsem jiné, jak si do kabiny klidně táhnou i tři velké tašky.

Odletová gate mého letu


Boarding na můj let do Cuzca probíhal autobusem. Autobus kličkoval skrz toto velké chaotické letiště. Na ploše stály desítky různých letadel dost exotických leteckých společností jako např. LATAM nebo Avianca. Když autobus dojel před letadlo StarPeru, bylo jasné, že i letadlo samotné je od netypického výrobce, British Aerospace 146. S ničím takovým jsem zatím nikdy neletěl. Na Wikipedii jsem našel, že současnou flotilu tvoří celkem 10 letadel od Britsh Aerospace a jedno od Bombardieru. V letadle jsem se usadil do svého protekčního sedadla 1A a čekal, až nastoupí zbytek pasažérů. Místo mělo bohužel jednu podstatnou nevýhodu - znatelně poškrábané okénko, skrz nějž bylo dost špatně vidět. Naštěstí o pár centimetrů dozadu bylo ještě jedno v o trochu lepším stavu.

Moje atypické letadlo British Aerospace 146
Pojezd na vzlet se nekonečně vlekl. Nade mou hlavou jednolitá šedivá deka. Po vystoupání do letové hladiny se změnila je její poloha. Teď už byla pode mnou a já po několika dnech opět sluníčko. Ze šedivé deky občas vystoupil jen nějaký vrcholek And. Jako občerstvení byl podáván jeden malý pytlík místních brambůrek a nápoj. K výběru bylo mezi Inca Colou a Coca Cola a nějakým čajem (avšak ne z koky). Brambůrky chutnaly docela zvláštně, protože byly ze sladkých brambor. Díky tomu vydržely o chvíli déle, než by vydržely obvykle.

Brambůrky ze sladkých brambor

Teprve u Cuzca se oblačnost mírně protrhala, že začalo být vidět na zem pode mnou. Kopce tam jsou skoro holé, je to taková neutěšená krajina. Však aby ne - vždyť je více než 3000 metrů nad mořem! Letiště Alejendra Velasco Asteteho v Cuzcu se nachází 3310 metrů nad mořem a je prakticky ze všech stran obklopené zástavbou. Pro Pražáka, který v televizi léta slýchá nářky obyvatel Prahy 6, jak je ruší přistávající letadla, přímo neuvěřitelné.

Andy
Pláně a holé kopce v blízkosti Cuzca
Cuzco se rozkládá kolem dokola kolem letištní plochy
British Aerospace po přistání v Cuzcu
Momentka z Cuzca při jízdě taxíkem z letiště

Další části:
Chcete při cestování trošku ušetřit a zároveň podpořit psaní cestopisů? Rezervujte si ubytování přes Booking.com skrz můj doporučovací odkaz ještě dnes ;-) Zbývají 4 místa (k 18.12.2017).