úterý 6. prosince 2016

Advent v Drážďanech

Den před bronzovou nedělí jsem se, někdo by řekl, že poněkud nudně, vydal na vánoční trhy do Drážďan. Zážitek stál za to.

Zájezd u VegaTour jsem kupoval přes Slevomat. Využil jsem cashback na předchozí nákup, tak mě vyšel jen na 249 Kč. V 8:00 odjíždím z mrazivé a ospalé Prahy a v 10:15 přijíždím do Drážďan. V Drážďanech mě uvítalo slunečné počasí a mráz. Naštěstí jsem na chlad byl vybaven.

Frauenkirche s betlémem

Od průvodkyně se dozvídám, že se zrovna dnes v Drážďanech koná krájení vánoční štoly. O tom jsem dopředu neměl žádné tušení.

Štolová slavnost je spojená s průvodem jednotlivých cechů v dobových kostýmech. Průvod začíná v 11:00. Stoupnu si na okraj ulice a čekám, až ta nádhera začne. Přesně v jedenáct se začíná. Opravdu, jdou skupinky, pekařů, řezníků, kominíků, vojáků, šlechticů a jiných. Obdivně koukám na lehce oblečené mažoretky. Štola se veze na aspoň 5 metrů dlouhém voze.

Štolová slavnost

Po průvodu se jdu podívat po městě a cestou zavítám do Katedrály nejsvětější trojice, kde jsem zatím při žádné návštěvě Drážďan nebyl. Zdržím se na vánočních trzích u Neumarktu a Stritzelmarktu. Dávám si pro zahřátí jeden vaječňák za 4,5 € (+ 4 eura záloha za hrníček) a vydávám se hledat bankomat, až ho nacházím asi 200 m ve vedlejší uličce. Zde to bylo o dost obtížnější než v Thajsku, Japonsku nebo kdekoliv jinde. Prakticky nikde žádné nejsou.


Poobědvám pravý steak v housce za 5 € a vydávám se prozkoumat, jak je to v Drážďanech s těmi levnými nákupy. Projdu Altmarkt Galerie, zastavím se v New Yorkeru a Deichmanovi, kde mi ceny okouzlující nepřijdou a hledám elektro Saturn, abych si koupil USB kabel pro nabití mobilu, co jsem si zapomněl doma. Z nepochopitelných důvodů, ty nejlevnější, co najdu, stojí 8,99 €, některé v jinak barevné krabičce i 19,99 €. Z ekonomických důvodů ve výprodeji kupuji maličkou power s přibaleným USB kabelem za 4,99 €.

Stritzelmarket

Napojím se na Prager Straße a mé toulání po obchodních domech pokračuje. Zastavím se v C&A, kde se zapojím do fronty na toaletu. Všude je tak dlouhá, jako by tam rozdávali nový iphone zdarma, ale opak je pravdou - za tuto zážitkovou turistiku zaplatím 50 centů. Dále pokračuji přes H&M, až k Centrum Galerie, kde se nachází Primark.

Co by to bylo za návštěvu Drážďan a nenavštívit Primark? Už jsem v něm byl v Bruselu a Berlíně, ale teprv tedy bylo opravdu moře lidí. Snad ani, kdyby to rozdávali zdarma, by tam nebylo tolik lidí (nemuseli by stát frontu na pokladnu, že...). Ceny opravdu ucházející, obzvlášť na Německo. Zvláštní to svět, když oblečení stojí méně než oběd v poledním menu. Avšak ty materiály u některých kousků nejsou zvlášť přesvědčivé - např. vánoční svetr z polyakrylu za 22 € - bavlno, kam ses poděla?

Nakonec neodolám a kupuji dvoje kalhoty po 7 €. Stejně na mě hoří raketovou rychlostí, tak snad aspoň ten jeden dva měsíce vydrží. Stoupám si do fronty na banány a za čtvrť hodiny jsem venku.

Stritzelmarkt navečer

Vracím se do víru městu, které kouzelně nasvěcuje pomalu zapadající odpolední slunce. Fotím pár magických snímku rudě nasvíceného Stritzelmarktu a jdu na poslední nákupní zastávku - ReWe, aneb je čas koupit kvalitní rozpustnou čokoládu a pár drobností.

Drážďánské trhy podle mě mají mnohem hezčí atmosféru než ty pražské. Stánky jsou opravdu vypilované s propracovanými detaily a nestřídá se v nich jedno a nemlich totéž zboží jako u nás. Dekorace se tam dokonce i pohybují. Navíc se na nich domluvíte líp česky než v Praze. Během mé návštěvy tam každý druhý mluvil česky nebo slovensky. To se na Staromáku opravdu nestane. Mimoto, ten bývá večer o dost prázdnější.