středa 12. června 2024

Zmrzlá Astana

Do Astany, dřívějšího Nursultánu, opravdu letím jen na sobotu a neděli. Akční letenky z Vídně s Pegasem ještě solidně zadotovalo OTA Booking.com. Zima mi přece nevadí. Ale ty časy příletů a odletů už trochu ano. Přílet v 2:25 a odlet v 3:30 jsou fakt bomby. S počasím doufám v nejlepší (myšleno -5°C), ale dva tři týdny před odletem vidím stabilních -20 až -30°C a začínám vidět trošku mráčky.

Každá letenka má svůj příběh. Astanu kupuji v jednu nerozvážnou chvíli po návratu z Velikonočního ostrova. Letenky do Astany jsem ale už měl dvakrát. Těsně před covidem jsem koupil letenky s Wizzairem z Budapešti do tehdejšího Nursultánu a následně letenky s Uzbekistan Airways z Astany do Taškentu a Samarkandu. Přišel covid a vše zrušeno. Po kreditové loterii u Wizzairu jsem za získaný kredit nakoupil letenky, mimo jiné i tu exotickou Astanu. Ale ještě byl covid a letenky posléze zrušeny, přebookovány, zrušeny a už nešly posunout, protože v rozmezí 60 dnů od původního termínu nebyly žádné lety.

Odlétá se v pátek v 10:40 z Vídně. Původně jsem odvážný a plánuji noční Flixbus s příjezdem brzy ráno do Vídně, ale vidina příletu do Astany v 2:25 a další na půl probděné noci v řadě mě moc neláká. Proto ve čtvrtek po práci vyrážím do Vídně a přespávám tam v pokoji v HappyHostel za 36 €. Mám k dispozici celý dvojpokojový byt a vlastní koupelnu. Jen netuším, na kterou strany se otevírají topení, tak tam mírně mrznu.

Regiojetem do Vídně
HappyHostel ve Vídni

Ráno se přesouvám na letiště. Skrz rychlou security mířím do Vienna lounge na snídani. Strávím tam příjemnou hodinu a posléze se necelou hodinu před odletem přesouvám k bráně, jelikož ještě musím projít pasovou kontrolou. Automatické brány fungují, tak je to dílem ani ne minuty.

Snídaně v salónku

Vienna Lounge

Do letadla Pegasu se jede autobusem a nástup se začíná včas. Na mém sedadle 31D už někdo sedí, řeším to se stevardem, paní má letenku na stejné místo jako já. Dalo by se říct overbooking, avšak aspoň desetina letadla je prázdná. Chvíli to tam byrokraticky řeší a se zpožděním jdeme rolovat. Následně čekáme na povolení. Ve výsledku na istanbulskou Sabihu přistáváme s hodinovým zpožděním. Při přistávání mě překvapují zasněžené kopce kousek od pobřeží nedaleko Istanbulu. Na Sabihe si zase dáme poskakování autobusem a venku je pomalu chladněji jak ve Vídně. Na letišti mě nemile mě překvapí další bezpečnostní kontrola. Tu jsem bez opuštění tranzitního prostoru nečekal a narychlo vylívám vodu z cestovní lahve.

Na palubě se nachází wifi

K dispozici i filmy, ale všechny až na Barbie jsou placené.

U Istanbulu těsně před přistáním mě překvapuje sněhový poprašek blízko moře

Papírově tu mám tříhodinovou pauzu. Zpoždění z ní něco naštěstí něco ukouslo, ale i tak není tu vůbec nic co dělat. Maximálně tak obdivovat ty krásně vysoké ceny, co tu panují, ačkoliv víceméně přešli na eura, inflace zůstala. Menu sendviče a malé limonády za 17 € ve slevě z 19 €. No, nekupte to... 

Je libo Halal Haribo?

Nástup do letadla směr Astana začíná opět víceméně na čas. Příjemné překvapení je, že se nastupuje mostem. Avšak nabíráme dlouhé minuty zpožděním čekáním na povolení, následně deicingem a posléze na vzlet. Ve výsledku přistáváme se zpožděním půl hodiny. Než projdu pasovkou a směním něco málo dolarů, aby bylo na Yandex, kdy po mě chtěli hotovost, tak je dalších půl hodiny pryč. Bankomaty totiž v příletovém prostoru nejsou. Yandex nicméně funguje na výbornou i po třetí ráno. Za 150 korun objednávám taxi na dvacetikilometrovou trasu k hotelu.

V Astaně

Na ubytování

V hotelu udělám check-in. Na recepci mluví Gertruda jen rusky. V popisu na Bookingu slibovali i angličtinu. V pokoji je teplo, je tam postel, broučci chybí a je relativně čisto. Je 4:27 a já jdu spát. Budíček mám v devět místního času. Není čas ztrácet čas, takže dobrou noc. Většina pamětihodností tu otevírá až v 10:00. Venku je příjemných -13. Ale venku jsem byl jen dvě tři minuty celkem. O den dřív prý dokonce pršelo.

Ubytko vyniká především dlouhým seznamem štráfů (pokut)

Než vyrazím ven, jal jsem se testovat eSIM adaptér 5ber s 1 GB datovým balíčkem od Airala (můžete použít můj kód RZ0HC5 pro slevu 10%). . SIM karta se aktivuje, data fungují, byť trochu pomaleji. Jen asi hodinu trvalo, než Airalo appka vzpamatovala a začala si myslet, že SIM karta je aktivní...

Den začínám ve zdejším národním muzeu. Venku zima až praští a chvílemi i hustě sněží. Vstupné asi 40 Kč a procházel jsem ho hodně přes hodinu. Kapou z něj peníze, ale jak je v těchto místech obvyklé, od doby, co se to postaví, tak se na to nechmátne. Takže třeba půlka projektorů je už mimo provoz.

Baiterek Tower

Poté pokračuji k pyramidě, jinak také Paláci míru a harmonie. Prohlídka zdejšího paláce musí být s průvodcem. Anglicky hovořící skupinka má dva členy - mě a průvodkyni. Palác je takové nablýskané nic. Při časovém presu bych prohlídku zevnitř bez větších výčitek vynechal. Od rána jedu na jeden croissant 7days mini, co jsem si ještě přivezl z Prahy. Zatím nikde neměli nic k jídlu. Až v mešitě Hazrat Sultan Mosque mají táckárnu, pravděpodobně halal. Jinak mešita pěkná, avšak všechny mi přijdou na jedné brdo. Zajímavější je to podzemní bludiště pod ní, kde jsou obchůdky i holič. Mám rád ironii, ale nejen proto si od mešity volám Yandex k ortodoxní katedrále o pár kilometrů dál. Výzdobu má fakt božskou

Palác míru a harmonie vlevo

Uvnitř
Hazrat Sultan Mosque

Halal oběd v mešitě
Pravoslavná katedrála

Baiterek Tower byla ale jedním z největších zklamání dne. Zvenku vypadá úchvatně, ale zevnitř není prakticky nic vidět přes ty stylové zlaté fólie. Takže vstup sem nelze doporučit ani navzdory nízkému vstupnému (100 Kč). Večer můžete najít po městě i světelné projekce. Jedna podle mě připomíná polární záři navzdory tomu, že po ní se jmenuje až nedaleká budova přes silnici.

Výzdoba musí být. Všude.
Takhle se tu sáňkuje na placaté stepi.

Grand Alatau
Takhle se slaví na zamrzlé řece Išim
Obchodní centrum Khan shatyr
Zvláštní příchuť brambůrků
Noční procházka zpět na hotel
Baiterek Tower
Uvnitř Baitereku má vše nazlátlou barvu

V dálce prezidentský palác
Tak blízko, jak jen člověka pustí

Naskočily mi Bolbol body, tak svých 3600 Bolbol bodů proměňuji na sendvič s kuřetem na zpátečním letu. Je fakt dobrý a sytý. Doplatek 0 Kč. Objednáno den před odletem, přineseno po vzletu při prvním servisu.

Minulý prezident Kazachstánu, Nur-Sultan, si nevybral moc dobře svého nástupce. Odmítl pěstovat kult jeho osobnosti, Nus-Sultan přejmenoval zpět na Astanu a dokonce i přesunul jeho muzeum na jinou adresu a dal pryč většinu jeho fotek. Nyní to není Muzeum prvního prezidenta, ale Prezidentské muzeum.

Další ráno nejdřív navštěvuji Prezidentské a posléze Velkou mešitu v Astaně. Yandex neumí najít vchod a řidič b'b co mě vysadil někde u vchodu do garáží kde nic není. To je největší nebezpečí s Yandexem u měst sovětského typu. Mešita je pěkná a má měkký příjemný koberec, předpokládám, s podlahovým vytápěním. Nabízí příjemný únik před mrazivými teplotami. Jen se nesmíte bát, že vám někdo sebere boty z nezamčené skříňky.

Prezidentské muzeum
Jeden z mnoha darů v muzeu
Velká mešita v Astaně
Ty teplé koberce jsou v zimě velmi příjemné

Odpoledne trávím v bývalých prostorách Expa 2017. Zůstal tu stát bývalý kazachstánský pavilon. Mají to tu hezké, ale je vidět, že expozice degradují. Jak informačně, tak i údržbou - ne vše tu je plně funkční. Po prohlídce zůstávám naproti v obchodním centru Asia Park a abstrahuji od původního plánu přejet do Khan Shatyru jako včera. I tady je vše, co potřebuji - teplo, restaurace i supermarket. K tomu úschovna kabátů a zavazadel zdarma pro návštěvníky centra fungující až do 22:00.

Zde se konalo Expo
Zmenšenina Astany

Výhled s vrchu koule
Můj domov na dalších pár hodin - uvnitř mají hezky teplo i bezplatnou úschovnu až do zavíračky :-)

Luxusní plov
Kopie Mekáče pronikla i mimo Russko

Je libo 3,14čovinu od Dr.Pi?
Noční procházka po okolí

Co si přivézt z Kazachstánu za suvenýr? Klasické magnetky ani jiné turistické tretky tu moc v zimě neletí. Ale dá se vybrat z nabídky čokolád.

Marakujové Raffaelo...?

Venku je příjemných -18°C. Mně to letí v neméně příjemných 3:30. Štěstí, že je tu časový posun +5 hodin. Udělal jsem si online check-in, dostal mobilní boarding pass a přes prostup k branám mě to ale nepustí. Prý potřebuji "registraciju" na přepážce. Voť byrokracie. Automaty na kafe tu ale mají luxusní. Pro dodělání si do něj můžete napumpovat sirup s příchutí. To jsem jinde ještě neviděl.

Kafe včetně sirupů s příchutěmi...
Pro anglicky hovořící zvláštní aerolinky 💩

U letů s přestupem nepotěší nic víc než nutná další bezpečnostní kontrola na přestupním bodě včetně konfiskace tekutin. To vše slibuje druhé největší istanbulské letiště Sabiha Gökçen. K tomu všemu chaos a spousta lidí jako bonus. Druhá věc, co potěší je výstup autobusem v dešti a autobus co dělal vyhlídkovou jízdu po letišti snad déle jak 10 minut. A nebylo z něj vůbec nic vidět. Kvůli polepu a tmě. Let byl naštěstí poloprázdný. Automat mi samozřejmě daroval middle a dva neakční lidí kolem sebe, co se rádi mačkají.

Sendvič za bolbol body

Před pár dny zpátky jsem četl, že viditelnost je vynikající a že Šumavy je možné o víkendu viset Alpy. Můžu to potvrdit. Jen na Šumavě jsem nebyl, ale kousek od Vídně byly vidět taky.

Alpy
Vídeň

Po dovolené se musí člověk vracet řádně zhuntovaný, že... Můj den začal včera kolem deváté ráno kazašského času (tam je o pět hodiny více, čili v 4:00 českého času). Doufal, že si před nočním letem na letišti v Astaně trochu zdřímnu, ale byrokrat řekl ne a donutil mě si jít pro papírovou letenku k přepážce, která se otevírala až o dvě hodiny později. Do Vídně se dostávám kolem 10:00 dalšího dne a až do 17:30 chodím po městě. Žít se má naplno. Energie už pomalu dochází a bolí mě hlava. Originální plán byl veget v salónku ve Vídni, ale po příletu z non-Schengenu se tam stále nedá dostat a nově taky pípají odletové boarding pasy.

Fakt obrovské kluziště před Novou radnicí

Přírodovědecké muzeum (Naturhistorisches Museum Wien) je trefou do černého, kde trávím čas po obědě. Sice vyjde na 18 euro, ale expozice je fakt nádherná. Mají tu i dinosaury, spoustu fosilií nebo vycpaná zvířata. Děti to budou milovat. Na druhou stranu je to trochu morbidní, když si uvědomíte, kolik tam je vycpaných zvířat a že to je to vlastně velký hřbitov. Fosílie aspoň nezabil preparátor, ale jedna vitrína s desítkami ptáčků, to už je jiné kafe...


Pohyblivá a ozvučená figurína
Světélkující minerály pod UV lampou
Květina z polodrahokamů a skla

Venuše z Willendorfu je velká vzácnost a velmi důležitá navzdory svým malým rozměrům. Je stará 36.000 let a jedná se tak o nejstarší umělecký objekt pocházející z Rakouska. Má tu svou úplně vlastní sekci. Na rozdíl od Sheldona Coopera jsem se nechal okouzlit pavědeckou geologií zdejší sbírkou nerostů. Mají ji tu skoro tak nádhernou jak v Národním muzeu u nás v Praze. Poté mě už čeká jen autobus z Vídně do Prahy.

Na kolik to přišlo?
Vlak Praha-Vídeň ...  344 Kč
Ubytování Vídeň ... 900 Kč
Jízdenky Vídeň ... 2,4 + 4,4 €
Letenka Vídeň-Astana ... 1501 Kč
Ubytování Astana ... 1580 Kč
Letenka Astana-Vídeň ... 38,8 €
Celodenní jízdenka Vídeň z letiště... 9,7 €
Autobus Vídeň-Praha ... 299 Kč