středa 19. června 2024

Jižní Afrika bez miliónů

Když jsem smutný, kupuji letenky. Být emočně pohnutý spolu se zajímavou akcí je fakt nebezpečná kombinace. Proto před rokem kupuji za 550 € akční letenku do Kapského Města s Turkish Airlines. Termínů je spousta a dá se přesně navolit datum odletu/příletu s délkou přestupů, co chci.


Je to Jižní Afrika nebo jižní Afrika? To záleží na tom, co myslíte. Jižní Afrika s velkým "J" je novější označení pro Jihoafrickou republiku (čili JAR) a s malým "j" pro země na jihu Afriky. Z jižní Afriky jsem si odvezl ultimátní suvenýr, co jsem si ještě odnikud nikdy předtím nepřivezl - zlomený loket. To se však ukáže, až po rentgenu po návratu. V Africe si ruku mažu Voltaren a myslím si, že je jen pohmožděná.

Itinerář se v průběhu měsíců významně proměnil. Původně bylo v plánu jen Kapské Města a okolí na týden. Pak přišla rodinná změna spolu s výraznou změnou letového řádu ze strany dopravce odemknuvší možnosti rebookingu. Jelikož už brzy na mě bude platit "- Pane Holube, příští rok plánujete jet zase do Afriky? - Ne, doma bude, už se narajzoval dost...", tak vytvářím open-jaw letenku Praha-Kapské Město / Lusaka-Praha s odletem v pátek večer a návratem v pondělí večer o 1 1/2 týdne později. Pokaždé s krátkými přestupy v Istanbulu. Proč Lusaka? Chci se podívat na Viktoriiny vodopády a Lusaka je jim z destinací Turků nejblíže. Dokupuji letenku Kapské Město-Johanesburg-Victoria Falls u South African Airways a Livingstone-Lusaka u Zambia Airways. Zambia Airways jde v pohodě zaplatit kartou, i výběr místa je v ceně, ale South African Airways je oříšek. Webová stránka aerolinky mezinárodní platební karty nepřijímá, tak chtě nechtě musím k prodejci třetí strany, tak letenku aspoň o sedm stovek zrumbuji u Booking.com alias Gotogate smířený s tím, že v případě změny/zrušení mě můžou stáhnout o 350 Kč podle jejich VOP.

V kiosku na letišti si u Turkish Airlines můžete zdarma vybrat sedadla.
Ale jakmile jednou už uděláte check-in, nelze dělat změny místa ani za peníze.

V plánu je tedy:
- Kapské Město na 4 dny, z toho jeden den celodenní výlet kolem Kapska až na Mys dobré naděje, jelikož se mi nechce půjčovat auto ani řídit, a jeden vyhlídkový let helikoptérou, protože v JAR to vychází cenově celkem pěkně
- 2,5 ve Victoria Falls na zimbabwské straně a dva půldny na zambijské straně. Z toho návštěva Viktoriiných vodopádů na každé straně, safari do Chobe a plavba lodí po Zambezi.
- jednodenní tranzit přes Lusaku zpět domů (lépe to vymyslet nešlo)

Část 1: Kapské Město
Kapské Město má velmi špatnou pověst, co se týče bezpečnosti. V reálu můj subjektivní dojem za těch pár dnů byl víceméně pozitivní. Ačkoliv v ulicích jsem párkrát narazil na celkem agresivní formy žebrány a lá Indie, kdy s vámi ti lidé šli i několik minut a čekali, jestli a kolik jim dáte. V centru business distriktu, kde jsem měl ubytování, se západem slunce se rapidně vylidňovaly ulice a kolem osmé normální ubývají a zůstávají jen ty podivné existence. Slumy se rozprostírají i v centru nedaleko Castle of Good Hope. Jejich obyvatelé jsou vesměs bezproblémoví. Nicméně na některých místech kolem Kapského Města jsou značky důrazně upozorňující na zvýšenou kriminalitu.


Kde v Kapském Městě zůstat? Ideálně kolem V&A Waterfront, kde je i vlastní security check-point, ačkoliv je to do centra za památkami dál. Business district v historickém centru není úplně ideální doba, po pracovní době se vylidňuje a lidé přesunují na waterfront, který žije do noci.

Sám jsem zůstával v Innscape Castle Hotel za 3500 Kč na 4 noci v business distriktu. Někdo ty slepé cestičky vyzkoušet musí. Pokoj fakt velký v industriálním stylu včetně klimatizace a ledničky, úžasný personál na recepci, ale byl v něm cítit septik ze sprchy a nedalo se to vyvětrat a výtah půlku času nefungoval.

Hromadná doprava v Kapském Městě pro mě zůstala velkou neznámou. Centrum je relativně kompaktní a přes den se za půl hodiny dá pěšky dojít z Castle of Good Hope i na V&A Waterfront, třebaže přecházení silnice kolem něj není vyřešeno zrovna ideálně. Ve městě má fungovat systém autobusů MyCiTi bus. Kromě toho tu jezdí Ubery a Bolty. Bolt mívá nižší ceny a často chodí ještě slevové kódy na další jízdy, Uber mívá víc dostupných aut a kratší čekání.

Cesta z letiště musí být taxíkem. Sice ještě před halou vidíte zastávku autobusu, ale žádný sem už pár let nezajíždí. Můžete jet buďto oficiálním taxíkem nebo pomocí cedulek dojít na místo v krytém parkovišti, kde čekáte na vyzvednutí autem od služeb typu Uber.

V JAR funguje řetězec obchodů Soviet

Co navštívit v Kapském Městě?
Ve čtvrti Bo-Kaap najdete nádherně pestrobarevné domky na svazích Signal Hill. Nejkrásnější je to tu hodinu dvě před západem slunce, ale pozor, postupně mizí ve stínu vrhaném okolními kopci. Pěšky se sem dá dojít jak z business distriktu, tak i z V&A Waterfront.

Castle of Good Hope je žlutá pevnost nacházejícím se na okraji business distriktu a jednu z mála historických památek, která tu odolala mrakodrapům. Postavila ji tu během 17. století nizozemská Východoindická společnost. Postupně měnila majitele. Dnes představuje příjemné místo, kam uniknout před shonem velkoměsta nabízí několik hezkých expozic. Avšak otevírací doba nevyniká délkou. Na její prohlédnutí budete potřebovat 1 až 2 hodiny.

Victoria & Albert Waterfront (zkráceně V&A Waterfront) představuje nově postavené místo kolem přístaviště Green Point, kde najdete řadu restaurací, mnoho obchodů i velké obchodní centrum i spoustu kulturního vyžití (např. ruské kolo). Jako jediná část Kapského Města pulzuje do noci. Vstoupit se sem dá jen jedněmi z několika bezpečnostních checkpointů, tak slibuje vyšší bezpečnost než zbytek města. Můžete tu podniknout okružní plavbu kolem přístavu za 100 randů a při ní pozorovat zdejší lachtany nebo zajít do zdejšího moc pěkného akvária Two Oceans. Na molu před ním také obvykle najdete největší počet lachtanů z celého přístavu. Dá se sejít až k nim dolů, pokud se nebojíte možného blízkého setkání třetího druhu.

Molo s lachtany naproti oceanáriu Two Oceans

Oceanárium Two Oceans

Robben Island je v současnosti kultovní místo, kde byl po 18 let vězněn Nelson Mandela. Dá se na něj dostat jen lodí s organizovanou tour a výklad je z mého pohledu značně tendenční a ne úplně objektivní. Proto jsem si ho nechal ujít a svůj čas využil na zajímavější a příjemnější aktivity.

Z vrtulníku

V neposlední řadě tu je stolová Stolová hora, která spoluvytváří ikonické panorama Kapského Města. Dá se na ní pohodlně vyjet lanovkou nebo použít jeden z několika trailů. Pokud neholdujete horským trekům a občasně feratám, nedoporučuji vám to ani vzít trailem dolů. Mají značné klesání a připomínají spíš strž. Snadno se na nich přijde k úrazu. Nad městem se tyčí další kopce, kam se dá vylézt - Lion's Head a Signal Hill. Stezky na ně jsou údajně schůdnější.

Po tomhle vřesu jsem dostal svou první alergickou rýmu

Ostatní místa jsou z centra docela dost ruky. Je k nim potřeba řídit, vzít tour nebo nastudovat jízdní řády autobusů/vlaků. U nich může být problém, že jejich linka může procházet slumem a nebýt zrovna dvakrát bezpečná. Kromě toho např. vlak z Kapského Města do Simon's Town má jízdní řád jako noty na buben, v neděli pro jistotu nejezdí vůbec a po většinu času se ještě musí na poslední úsek přestupovat, ačkoliv bývá kreslen jako jedna linka.

V okolí Kapského Města se nachází řada krásných pláží a pobřežních zákoutí. Avšak dominuje tu vliv Atlantiku, a tak teplota jejich vody bývá značně studená i během léta. Lepší je situace jen ve False Bay, kam ještě částečně dosáhne teplejší voda z Indického oceánu. Krásné pláže a scenérie nabízí Camps Bay i Hout Bay, avšak obě dvě jsou pod vlivem Atlantského oceánu a ne úplně na koupání. Lepší je to ve False Bay, např. u Fish Hoek nebo Muizenbergu, kde najdete ikonické barevné plážové domky.

Camps Bay
Hout Bay

Avšak Kapské Město, to je především Mys dobré naděje. Ten byl v roce 1488 objeven portugalským mořeplavcem Bartolomeo Diazem, který ho původně nazval Mysem bouří. Avšak na popud portugalského krále Jana II. byl mys přejmenován, protože měl symbolizovat nadějnou plavbu do východních moří. Tomu říkám pravý marketing! Dlouho se věřilo, že je nejjižnějším mysem Afriky. Avšak to není pravda. Tím je přes 200 km vzdálený Střelkový mys, a také u něj dochází ke styku Atlantského a Indického oceánu. Přesto Mys dobré naděje zůstává mnohem známějším a je i fotogeničtější. Ten se v současnosti nazývá jako nejvíce jihozápadní bod africké pevniny. Pár set metrů odsud najdete i Cape Point, další mys, na jehož vrcholu stojí od roku 1860 pitoreskní maják. Dnes k němu můžete za pár randů vyjet lanovkou nazvanou Bludný Holanďan (Flying Dutchman). 

Cape Point

Lanovka Bludný Holanďan

Právě Mys dobré naděje a Cape Point jsou důvod, proč se ty nejznámější místa, kolem Kapského Města nedají objet hromadnou dopravou. Sem nic nejede. Buďto půjčené auto, ne zrovna levné taxi, autostop nebo privátní či skupinová tour.

V zálivu Hout Bay se nachází Seal Island. Můžete se k němu vypravit lodí a obdivovat zdejší početnou skupinu lachtanů. Jen se připravte na to, že mírně zapáchá a nic pro slabší žaludky.

Za slavnými tučňáky brýlovými se vypravte do Simon's Townu. Oproti dřívějšku je již nenajdete na Boulders Beach, ale na sousední Foxy Beach. Mají zde vybudovanou rezervaci s turistickými chodníčky. Abyste se za nimi dostali, musíte zaplatit vstupné. Celá pláž/rezervace je oplocená. Zdá se mi, že se místním nelíbilo, že tučňáci si sami chodí po městě a je otázka, jak moc dobrovolná ona relokace byla (průvodce tvrdil, že sami). To je škoda, chodící tučňáci po městě jsou totiž zajímavější atrakcí, jak tučňáci na pláži za plotem.

Na východní straně Stolové hory můžete najít známou Botanickou zahradu Kirstenbosch. Avšak z centra je to sem z ruky, takže se neobejdete bez auta, taxi nebo využití místní MHD.

Co se dá ještě dělat v Kapském Městě? Zajímavostí jsou především cenově dostupné lety helikoptérou, kvůli kterým není potřeba prodat ledvinu. Svůj let jsem zabookoval online přes providera Civitatis u společnosti African Eagel. 12 minutový let vyšel na 84 dolarů. Během něj jsem viděl město samotné, Robben Island a hřeben 12 apoštolů.

V JAR najdete víc zajímavostí mimo samotné Kapské Město. Pokračovat můžete slavnou Garden Route nebo přeletět do Johanesburgu a prohlédnout si Krugerův park. K zahození nejsou ani Dračí hory. Nicméně ve všech velkých městech pozor na pouliční kriminalitu a slumy.

V JAR jsou restaurace všeobecně dost levné, cca 1/2 až 2/3 našich cen. V centru Kapského Města najdete fastfoody na každém rohu. Mají však poněkud strohou nabídku - hamburgery, smažené kuře a hranolky. Dokonce žádný kebab nebo pizza. K dispozici jsou i tuzemské značky jako Hungry Lion nebo Wimpy. Wimpy mi přirostl k srdci víc. Umí různé nealkoholické koktejly a shaky, ale taky i kus nemletého steaku. Steaky jsou v jižní Africe celkově levné a obvykle kuřecí stojí stejně jako hovězí.

Wimpy

Na jídlo se dá zavítat i do barevného Bo-Kaapu, kde je muslimská menšina, ale umí pořádně grilovat. Jen se zlomeným loktem je pořádná výzva to ukrojit. Nicméně pro náročného strávníka je nejlepší volbou zavítat do V&A Waterfront, kde se nachází plno fancy a posh restaurací. Poslední den jsem zavítal do Santa Ana Spur Restaurantu a dělali tam fakt výborné steaky, co stále stály méně než polední meníčko v Praze. Co se týče kávové kultury, i ta je to rozšířená a Starbucks tu vyjde na půlku českých cen. Asi první místo na světě, kde je takto výrazně levnější.

Lidé v jižní Africe jsou skvělí. Jsou jak si představujeme Anglii v 19. století. Samé Good morning, Sir. How are you? Velmi usměvaví a velmi příjemní. Doslova každý měl starost o mojí ruku. Obrovský kontrast ve srovnání s Koreou o dva týdny později, kde to každému bylo buřt. Avšak pro mě naprosto nestravitelný byl jihoafrický přízvuk, s kterým jsem měl co dělat vůbec pobrat slova, která říkali. Mé trápení pokračovalo i posléze v Zimbabwe a Zambii. Původ v britské angličtině s knedlíkem v krku se nezapře.

Itinerář
Do Kapského Města přilétám krátce po poledni. Z letiště beru Uber do Innscape Castle Hotel v business distriktu, kde si nechávám věci a jdu na procházku města. Odpoledne se přesouvám na V&A Waterfront, kde podnikám výlet lodí kolem přístavu, abych se pořádně podíval na zdejší lachtany. Den zakončuji na nádherně barevném Bo-Kaapu.

Jídelní kreace od Turkish začínají být dost slabé
Namibie

Plavba přístavem v Kapském Městě

Druhý den hned z rána beru taxi a jedu k lanovce na Stolovou horu. Počasí je přímo pohádkové, nádherně modrá obloha. Lanovka překvapí - kabinka se otáčí kolem své osy. To jsem nečekal. Stolová hora není tak plochá, jak jsem si myslel. Docházím až na její druhý konec. Posléze přichází osudné rozhodnutí - jít dolů pěšky. Čas mám dobrý a chci vidět Silverstream Waterfall. Partnerka stejnak říká, že mám hubnout a podle internetů je to dolů 60-90 minut dolů. Terén vypadá jako v horské strži, ale nikde nekončí, je skoro celou cestu dolů. Po čtvrt hodině přelézám šutr na příkrém svahu. Bojím se, že kdybych ho frajersky překročil, mohl bych si rozbít držku. A ejhle, převážím se a rozbiju si ji taky. Pád vychytá pravá natažená ruka. Pár minut tam mírně otřesený ležím, nakonec se seberu, prohmatám ruku, že kosti jsou vcelku a začínám sestupovat dolů v mylné naději, že ty šutry skončí a někdy začne něco jako stezka. Ruka postupně začíná bolet a nalézám, že jsi i trochu rozryl nohy a udělal šrám na čele. Po dvou hodinách se konečně dostávám dolů a volám Uber. Na hotelu se dávám další dvě hodiny dohromady. Ruku se vypravuji léčit do akvária a následně v obchoďáku na Waterfrontu kupuji Voltaren Forte a zbytek pobytu v Africe jen mažu.

Sestup dolů ze Stolové hory
Inkriminovaný vodopád
Noha po pádu

Třetí den mého pobytu mě čeká celodenní skupinový výlet s Excitement Travel and Tours za 38 dolarů. Vstupné se ještě doplácí zvlášť během tour. Během výletu stavíme na různých vyhlídkových bodech na pláže. Začíná se půlhodinovou plavbou k Seal Islandu, kde je plno lachtanů. Kolem poledne se ocitáme na Mysu dobré naděje a Cape Pointu, kde je hodinová polední pauza a velice zoufalé jídelní možnosti. Odpoledne mě čekají tučňáci v Simon's Town a poslední zastávka před návratem do Kapského Města jsou barevné plážové domečky na Muizenberg Beach.

Lachtani v Hout Bay
Tučňáci Simon's Town
Nyní již netučňácí Boulder's Beach

Příměstský vlak směrem na Simon's Town
Muizenberg Beach

Čtvrtý den je ve znamení výletu helikoptérou. Původně jsem letět ráno, několik týdnů před odletem, že nemají dost lidí, tak ráno. Týden dva před odletem zmatky s provozovatel, že snad jiný den, ale nakonec, že tam samý. V den odletu si pro mě nikdo ráno nepřijel. Požádal jsem o pomoc recepci a dobře jsem udělal. Vystřídali se u toho dva recepční a z angličtiny plynule přešli do domorodého jazyka a asi po půl hodině, že ráno byla mlha, zrušili to a dali mě na odpoledne. Avšak nikdo se mi to nenamáhal sdělit. Dopoledne si tak na několikátý pokus konečně prohlédnu Castle of Good Hope. Za návštěvu určitě stojí, ačkoliv rychloturista mu věnuje necelou hodinku. První den jsem přišel, když zavírali a druhý den jsem tam mohl jít nehodit držku na Stolové hoře.


Odpoledne se děje něco podobného. V době vyzvednutí nikdo ani žádná zpráva. Volám na telefonního číslo providera African Eagle a tam mi tvrdí, že tam není rezervaci na mé jméno. Opět žádám o pomoc recepci, ale tentokrát ani oni nejsou úspěšní. Nevidět před jeden a půl týdny kamennou prodejnu Civitatis, online agentury, kde jsem to rezervoval, myslel bych si, že jsem byl oscamovaný. V době, kdy to chci vzdát, asi čtvrt hodiny po čase, kdy původně měla odlétat helikoptéra, doráží řidič a odváží mě na heliport společný pro všechny společnosti. Co pár minut tu vzlétá nějaká helikoptéra. Vyfasuji místo vedle pilota a něco přes pět minut létáme podél Kapského Města. Parádní zážitek a nádherné počasí.

Pátý den velice brzy ráno mě čeká odlet v 6:00 směr Johanesburg. Odjezd v tři ráno jsem fakt neplánoval, ale aerolinka mi posunula odlet o dvě hodiny dříve. V Johanesburgu mě čeká tři a čtvrtě hodiny času na přestup. Pro přestup z domácího na mezinárodní letu musím změnit terminál a přitom projít novou bezpečnostní kontrolou. Zde se mi poprvé stane, že mi vyhodí roli s potravinovou fólií, že bych s ní prý mohl někoho omotat. Zřejmě johanesburgské specifikum. Ani v Kapském Městě nikomu nevadila.

Snídaně na letišti, neboť tam jsou běžné ceny z centra

Svítá

Obchody zde v JNB na letišti mají přívětivé ceny a zdají se mít stejné nebo jen o trochu vyšší než ve městě, pro letiště velmi netypické. Zbývající čas do odletu trávím v Shongololo Lounge, kde využívám jeden LK vstup. Salónek je to značně nadprůměrný. Mají k dispozici bohaté snídaňové i obědové menu. Za mě velké plus jsou grilovaná stehýnka. Avšak ráno jsem si dal na letišti CPT snídani za stejnou cenu jako ve městě, v letadle mě solidně nacpali také, takže moc žaludeční kapacity mi nezbývá...

Shongololo Lounge
K obědu přinesli opravdu plnohodnotné chody...

Z Johanesburgu letím do Zimbabwe. Krátce před přistáním na levé strany vidím v dálce slavný water sprej v Viktoriiných vodopádů. Ale je to ukrutně daleko, letiště není zrovna blízko. Oba dva lety se South African Airways byly vždy načas. Místa pro nohy přímo královsky, load Factor tak 50%. Catering lepší jak u současných Turkish Airlines. Ke snídani dvě volby, k obědu rovnou tři (chicken, beef a fish). Vyrobeno z kvalitních čerstvých surovin a velké porce. Maso v celku a ne mleté, jak si to Turci poslední dobou oblíbili.

V současnosti lepší občerstvení jak  5* Turkish Airlines
Ten malý bílý flíček vzadu jsou Viktoriiny vodopády

Jaké bylo safari se dozvíte v druhé části >>>