pondělí 15. května 2023

Jak cestovat levně?

Jak se dají hledat levné letenky v době rostoucí inflace a podnikatelů v turistickém ruchu očekávajících rekordní zisky?


Stejně jako dřív. Jen to chce větší trpělivost a neočekávat letenky za 9,99 € jako za covidu.

Máme dva základní způsoby hledání levných letenek - buďto máme jednu či několik konkrétních lokalit, kam chceme, nebo hledáme jen něco levného na určité datum. Kupodivu se nejhůř se hledá, když chceme něco levného na libovolné datum.

Určitá lokalita (nebo lokality)
Zjistíme si, co tam létá a následně navštívíme stránky aerolinek a hledáme a kombinujeme. V tom pomůže i lowfare calendar. Nezapomene zahrnout sousední letiště jak v destinaci, tak na místě odletu. Kupujeme, když je cena na pro nás akceptovatelné úrovni.

Lowfare calendar od Norwegianu

Zadáváme do vyhledávače letenek (SkyScanner apod.) odletové a příletové letiště, kam chceme a zkontrolujeme, jaké kombinace a za kolik nám to nabízí. Možná jsme zapomněli na nějakého dopravce.

Blízká letiště
Je hezké "ušetřit" a letět z Norimberku nebo Katowic, ale na to letiště se musíte taky nějak dostat. Spoléhání se na "Ono tam přece musí něco v noci jezdit z Česka" se fakt může šeredně nevyplatit. Mimoto je dobré si spočítat i cenu dopravy na to sousední letiště a jestli např. letenka z Katowic za 1000 Kč nevychází dráž jak letenka z Prahy za 2000 Kč.

Pro jízdy ze sousedních letišť rád používám Regiojet. U naprosté většiny spojů se dá zrušit do 15 minut před odjezdem zdarma a částku dostanete ve formě kreditu na další jízdy. Ten nemá omezenou platnost a v případě žádosti se dá vyplatit zpět na bankovní účet. Naproti tomu Flixbus u jízdenek koupených přes českou lokalizaci (jiné lokalizace mají jiné horší podmínky) sice taky umožňuje storno do čtvrt hodiny před odjezdem, avšak vrací jen kód platný po dobu jednoho roku. Na jednu rezervaci se dá použít jen jeden kód a nedá se tak kombinovat s oblíbenými slevovými kódy na 10% nebo 20% slevu.

Nevíme kam, ale víme datum
Proklikáme rezervační systémy nízkonákladovek a snažíme se najít akční letenku dřív než letenkové portály. Jakmile se echo objeví tam, nabídky mívají jepičí životnost.

Použijeme mapku z Google Flights. U destinací v Německu pozor - Google tam pořád cpe Deutsche Bahn, ačkoliv máme zapnutý filtr "pouze lety".


Mapka z Kiwi taky pomůže, ale nenakupujeme přímo u Kiwi, pokud si nechceme nadělat zbytečné starosti.


Azair, co dřív obstojně fungoval, mívá v současnosti dost neaktuální ceny a někdy i letový řád se starými časy. Jinak zejména v kombinaci s pokročilými parametry vyhledávání nemá konkurenci. Mít aktuální data, umí vyhledat např. na všechny víkendy v roce levné letenky kamkoliv při odletu z Prahy, Bratislavy nebo Vídně a zohlední i ceny WDC nebo Megavolotea. Pokud ho chcete použít, před nákupem skládačky si ověřte, že všechny ceny jsou aktuální a dny a časy odletů sedí.



Pro inspiraci samozřejmě sledujeme letenkové portály jako CestujLevně nebo HonzovyLetenky, avšak s letenkami po Evropě je ta potíž, že se vyprodají pár (desítek) minut po zveřejnění. Dražší mezikontinentální zůstanou i pár dní, byť termíny podstatně prořídnou.

Bude cena klesat nebo stoupat?
To nikdo s určitostí neví. Nejspíš ani samotné marketingové oddělení aerolinky ne. Pomoct může historie ceny u Google Flights nebo na nějakém letenkářském webu prohledat historii akčních nabídek. Letenky bývají nejlevnější několik měsíců před odletem. S uplývajícími týdny do odletu jejich cena stoupá spolu s ubývajícími místy v letadle. Samozřejmě, najde se řada výjimek z pravidla, např. různé balkánské linky z východní Evropy.

V dolní části stránky po výběru letu


Přes prostředníka nebo u aerolinky?
Pro začátečníky se dá jednoznačně koupit jen u aerolinky. Třetí strany používají spoustu triků, jak vás obrat na poplatcích. Samozřejmě, nevadí to, pokud let poletí v původních časech, nic od prodejce nepotřebujete, ale jestli aerolinka zruší nebo přeplánuje lety, už se dostáváte do těžko řešitelných situací. Nemažete, klepe to. I dříve slušní prodejci s covidem dost zvlčili. A čeští prodejci (už) nejsou čestnější než ti světoví.

Není kiwi jako kiwi

Ano, existují specifické situace, kdy se vyplatí nakupovat u zprostředkovatelů, např. error fary, co nejsou dostupné u aerolinek (zde velké riziko následného zrušení), itineráře nedostupné u aerolinek nebo rumbování letenek u nízkonákladovek. U většiny evropských lowcostů, když víte PNR (číslo rezervace) a příjmení nebo e-mail použitý k rezervací, můžete s rezervací nakládat nezávisle na vůli prodejce. Kámen úrazu jsou ale refundy. Ty jdou na kartu prodejce.

Letenka není jediný a většinou ani největší výdaj, proto počítejte:
a) s náklady na cestu z letiště
b) s ubytováním na místě
c) s cenou jídla
d) s cenou aktivit, které chcete na místě podniknout a jestli je nutné je rezervovat dopředu

Mějte se na pozoru před levnými letenkami (nejen) po Evropě v hlavní sezóně. S koupí levných letenek nemáte vyhráno. V sezóně bývá drahé ubytování i ostatní služby a k tomu všude plno lidí.

Jednodenní výlet
Chceme-li šetřit, zkusíme pořídit jednodenní výlet bez přespání, ale v tom případě musíme správně spočítat, jak dlouho v destinaci opravdu strávíme a jestli stihneme vše, co chceme. Ono může být zpoždění, ona cesta z a na letiště něco trvá a poslední rok byly v celé západní Evropě dlouhé fronty na bezpečnostní kontrolu a není žádná záruka, že se to letos v létě nebude opakovat.

Pokud netrváte na letadlu, můžete najít i spoustu jednodenních zájezdů. Obvykle na Slevomatu. Ne vždy bývají ceny úplně výhodné a výlet se dá levněji zvládnout běžným autobusem nebo vlakem. Ale tím se těžko dostanete během jednoho dne k Rýnským vodopádům nebo do Hallstattu.


Doprava z letiště
Pozor na pozdní večerní přílety. Ne ze všech letišť něco jezdí v noci, např. Vídeň. Na některých letištích nejezdí ani žádná MHD přes den, např. Tuzla. V řadě západních zemí je také doprava z letiště výrazně dražší jak o stanici vedle (tzv. diabolo fee) a částka je na peněžence sakra znát. Např. 13 € při dopravě vlakem z letiště Milan Malpensa nebo 9 € při metru z athénského letiště.


Doprava na místě tvoří také nezanedbatelnou částku. Potrápit umí v západní a severní Evropě, kde je sice infrastruktura kvalitní, ale ceny lístků znatelně vyšší. V tom případě mohou být vhodnou alternativou celodenní nebo několikadenní lístky na MHD (např. třídenní jízdenka v Athénách za 20 euro, která v sobě obsahuje 1 jízdu z letiště v hodnotě 9 € a další jízdu na letiště v té samé hodnotě).

V okolí Prahy dává smysl cestovat vlakem na jízdné PID místo tarifů ČD. Je podstatně levnější. Jen je si potřeba dát pozor na spoje nezahrnuté do PID (soukromé dopravce nebo vlaky vyšší kvality typu IC nebo Pendolino).

V asijských a postsovětských destinacích bývá sice doprava relativně levná, ale žádné přestupní nebo snad celodenní lístky. Při častých přesunech se umí prodražit. Poté jsou lokality, kde hromadná doprava moc nefrčí (USA nebo Island) a kde si víceméně musíte půjčit auto, nebo takové lokality, kde dává smysl půjčení auta i s řidičem (Zanzibar nebo Bali).

Ubytování
Dopravní náklady se dají dost srazit, ale horší to bývá s ubytováním. Pokud neholdujete CouchSurfingu a doma nemáte volný gauč nebo rádi nespíte po hostelech, ubytování vás může dost potrápit. Sice existují chybné ceny na ubytování, ale není jich tolik jako levných letenek a hlavně skoro vždy vám ubytovatel později napíše, že cena bude jiná.

Základním pravidlem levného a flexibilního cestování je rezervovat ubytování s možností bezplatného storna (free cancellation). U něj si je potřeba dát pozor, do kdy je možné. Lhůty jsou dost široké a pohybují se cca od měsíce před příjezdem až do 18:00 příjezdového dne. Posléze můžeme průběžně hledat, zda najdeme lepší nebo levnější ubytování.

Ubytování můžeme bookovat u jednoho z velkých ubytovacích portálů jako Booking.com, Agoda nebo Hotels.com. Cena se na nich mnohdy liší, pokud jdete z webu nebo z mobilní aplikace (o 10 % nižší) nebo pokud jdete z nějakého agregátoru jako Trivago, Skyscanner nebo Kayak.com. Ceny se můžou lišit i v rámci jednotlivých jazykových mutací nebo nastavených regionů a měn. Jistou alternativou může být i AirBnb. V některých místech je jeho použití nelegální a především ubytovatel vaší rezervaci musí schválit. U kratších pobytů může vadit, že se k ceně nocí ještě připočítává poplatek za úklid.


Booking.com oproti dřívějšku už nebývá nejlevnější, tak stojí za to hledat. Pokud má hotel svou vlastní stránku, dost pravděpodobně tam bude nižší cena než na ubytovacích portálech. Jen možná storno podmínky jiné.

U Booking.com můžete využít speciální zpětné odkazy, přes které když rezervujete, dostanete zpátky peníze v podobě nějakých kreditů nebo bodů. Např.:

Pokud jdete vyloženě po ceně, stojí v létě za zvážení kempování ve stanu. Jen vězte, že na některých letištích vám vyhodí kolíky (protože kovové a ostré) a jinde i tyčky od stanu (že Bratislavo?). Ale nepraktické je, že kempy bývají mimo civilizaci, obtížně dostupné MHD.

Sbírejte body a míle
Za jednotlivé jízdy s Českými drahami můžete sbírat ČD body. Národní dopravce se o vás tak stará, že razantně zdražil, aby vám to sbírání bodů šlo rychleji (např. některé včasné jízdenky Praha-Bratislava stojí skoro stejně jako vlak do Brna). Získáváte 10 % z ceny jízdenky ve formě bodů. Avšak u jízdenky do zahraničí to je maximálně bodů 20 nezávisle na ceně. Za 300 bodů máte jednosměrnou jízdenku na libovolnou trasu, třeba z Karlových Varů až do Ostravy.


Existují různé frequent flyer programy aerolinek. Ale vesměs platí, že pokud nelétáte často, nikdy nenasbíráte smysluplný počet mílí na bonusovou letenku. Avšak nikdy nevíte, a proto se vyplatí si ty programy zřídit. Minimálně můžete dané míle někomu za menší obnos převést. Někdy se na ně také dají nakupovat jiné věci než letenky.

Zajímavé programy v našich šířkách jsou:

  • flying Blue od KLM a Air France: při dvou dálkovkách ročně se dá nasbírat dost mílí na bonusový let do Paříže nebo Amsterdamu (na jednosměrný let potřebujete cca 5000-10000 mílí)
  • Aegean Miles+Bonus: zajímavostí je, že v míle v něm nikdy neexpirují (u ostatních aerolinek obvykle vydrží 2-3 roky), nevýhodou je, že se dají využít prakticky jen lety do a z Řecka. Na letenku do Athén potřebujete kolem 8000 mil, v akcích se dá získat i 30% sleva z částky potřebných mílí
  • Turkish Airlines Miles&Smiles: Už od 15000 mil můžete získat jednosměrnou letenku po Evropě v byznys třídě. Danou částku lze nasbírat během dvou let, pokud s nimi jednou ročně letíte dálkovku ve třídě jízdného s neredukovaným počtem mil
  • Iberia Plus: Za necelých 10.000 avios můžete letět z Prahy do Madridu. Díky programu British Airways poskytujícímu 8 avios za utracenou libru na Bookingu je můžete získat docela rychle. Stačí, když si třeba sami bookujete pracovní služebky. Avios od Britishe můžete volně převádět k Iberii.

Za letecké míle nebo ČD body nemusíte kupovat jen jízdenky a letenky. U ČD za ně můžete získat volnou vstupenku do Muzea ČD v Lužné u Rakovníka nebo 1+1 vstupenku na Petřínskou rozhlednu. U Aegeanu si můžete na aerolinku dát kafe v místním řetězci Coffee Island. Takových možností najdete víc.

Bezplatná muzea
Existuje i řada muzeí s volným vstupem. V Česku mezi ně patří Letecké muzeum Kbely nebo Vojenské technické muzeum Lešany. Muzei zdarma je proslulá především Velká Británie, kdy zdarma můžete i do takových muzeí jako Muzeum přírodní historie, Národní galerie nebo Britské muzeum v Londýně. Před covidem jste hodně takových muzeí našli i v New Yorku. Nyní je ve většině z nich potřebná registrace a vstup zdarma zůstal jen pro rezidenty.


Aplikace restaurací a obchodů
V řadě aplikací naleznete slevové kupóny např. do restaurací. Známé tím jsou především aplikace McDonaldu, KFC a BurgerKingu. Obvykle v nich stačí jen přepnout lokalizaci do jiné země.