pondělí 27. července 2020

OK97 aneb vyhlídkový let z Terminálu 3

Vyhlídkový let jsem už letos jeden měl. Ale z Letňan. Proto jsem si dopřál ještě jeden z Ruzyně, abych měl srovnání. Vzhledem k tomu, že se jedná o klasickou letenku s ČSA, odpadá tak domlouvání se s pilotem.


Česká krajina z vyhlídkového letu OK97

Vykostěné ČSA letos pod ne zrovna chytrými křídly od Smartwings slaví své 97. výročí. K této příležitosti vypravují zážitkové lety kolem Prahy. Odlétá se a přilétá se zpátky do Prahy. Podobná akce tu už byla před dvěma lety. Tehdy podle pamětníků letenka stála počet let krát deset a odlétalo se z Terminálu 2. Letos se ale neslaví 149 let a letí se z trojky.
Trasa letu. V systému je nastaven jako PRG-UHE, ačkoliv vylétá a přistává v Praze.

Chválím nápad, ale kritizuji jeho provedení.

Letos stojí prolétnutí 1490 Kč a v prodeji jsou v protikladu se sociálním distancováním úplně všechna místa. Naštěstí si lze před nákupem vybrat konkrétní místo. Na Smartwings nezvykle bez poplatku. Prodej probíhá necelý týden dopředu, tak si vybírám neděli, kdy je podle předpovědi větší šance na jasnou oblohu.

Terminál 3
Uvnitř
Dnešní plán letů je boharý

Odlet probíhá z Terminálu 3, o kterém v autobusu vždy slyšíte, že slouží výhradně k odbavování soukromých letů. To je top zážitek z celého letu. ČSA vypravuje tyto lety v letounu ATR-72. To je 72místné turbovrtulové letadlo. Odbavování začíná cca hodinu před letem. Bezpečnostní kontrola je velmi rychlá. Do letounu se následně nastupuje přes plochu.

ATR-72
Nastupuje se zadkem

Let je označený jako zážitkový, ale prezentován jako vyhlídkový. Ale letět vyhlídkový let na sedačce do uličky je rozhodně zážitek. Já a vrtulová letadla nejsme kamarádi a tento let to nijak nezměnil. Při vzletu to zní jako roj vos. Po nastoupání na letovou hladinu přeci jen o chlup lepší. Tentokrát aspoň nevibrovalo jako při letu do Stockholmu.

Amenity kit s vodou
Na sedačce na každého čekal malý Rajec a amenity kit. Snaha se cení, ale je bez loga a uvnitř trochu kosmetiky pro mě neznámých značek). Při bližším ohledání pouzdra jsem našel visačku s logem Smartwings. Tak to teda pěkně děkuji.

Včeličky bzučí a jde se na vzlet.
Vpravo dole je Žebrák a Točník

Letová hladina je přibližně 800 metrů nad zemí a rychlost cca 300 kilometrů za hodinu. Let trvá necelých tři čtvrtě hodiny. Za tu dobu si uděláme kolečko podél Prahy. Začínáme nad Křivoklátem, kde si děláme kolečko a který je vidět jen z pravé strany, poté si děláme levou zatáčku nad Žebrákem a Točníkem, přibližujeme se ke Karlštejnu a Velké Americe, které jsou krásně vidět zleva, uděláme si nad nimi i kolečko, ale ti vpravo mají stejně smůlu. Pokračujeme přes vltavskou kaskádu až k Ondřejovu. Observatoř nenacházím, ale vpravo se v dálce mihne Konopiště. Zatáčíme na sever a tím v podstatě končíme vyhlídkový let. Už jen pár vesniček a městeček a jdeme pomalu na přistání.

Karlštejn
Lomy Velká Amerika a vzadu za ní Mexiko
Lom Mořina (aspoň myslím)
Vltava
Přistání nad Prahou

Po přistání můžeme nakouknout do pilotní kabiny a před výstupem dostáváme neadresný certifikát o absolvování vyhlídkové letu. Pasovka není potřeba a je možné hned zmizet v příletové alias odletové hale. Jen je nutné počítat s tím, že stodevatenáctka v těchto časech jezdí o víkendu jen jednou za dvacet minut.

Pilotní kabina

Na tomto místě bych měl zdůraznit, že posádka byla úžasná. Milé a profesionální letušky. Pilot, který hlásil, kde a nad čím prolétáme a informoval o průběhu letu. Ale co naplat, když někdo v managementu sabotuje jejich snahu a nastaví to tak, jak tomu bylo?

Tak často teď jezdí stodevatenáctka...

Zhodnocení: Fajn zkušenost, ale znovu nepoletím - nemá to pro mě až takovou hodnotu. ČSA extra obdivuji za to, že se koronaviru nebojí, o půlku zdraží, a přesto narve plné letadlo.

Porovnání:

Ruzyně Letňany
vede tam metro 0 1
letenku koupíte online 1 0
je vidět na všechny strany 0 1
letíte stabilnějším letadlem 1 0
cena plichta
celkem 2 2