středa 24. dubna 2024

Svéráz tureckého letenkolovu

Za loňský Uzbekistán a Bali s Turkish Airlines a k tomu pár služebek jsem si vylétal jakž takž slušný obnos mílí, u kterého se dalo u Turků (do devalvace z letošního března) pomýšlet na rozumnou zpáteční bonusovou letenku.


Už od loňska víme, že letos postupně přestanu létat a partnerka má stopku ještě dřív. Proto chceme vyčerpat i všechny míle. Před koncem minulého roku, když se objeví akce u Turkish Airlines s 30% snížením počtu potřebných mílí, proklikávám možné destinace. Jelikož už na leden mám Kazachstán s Pegasus Airlines, bráním se Almaty, co to jde. Bohužel, u Turků jsou na pro mě zajímavějších linkách v akci značně vysoké poplatky. Padá tak Senegal nebo Keňa. Doplácí se totiž i palivový příplatek a ten zrovna u těchto lokalit zvedne ceny na normální úroveň economy letenky.

Chceme zkombinovat naše míle, ale narážíme na problém. U přítelkyně končí koupení letenky pro třetí osobu vždy nicneříkající chybou. Další část destinací prořídne. Řešíme to během posledního dne dvou akce, tak není čas na vyvolávání s tradičně neschopnou zákaznickou podporou.

Nakonec chtě nechtě jako nejlepší volba zbyde Kazachstán za 26.600 mílí a s doplatkem cca 3700 Kč. V lednu s lowcostovými Turky do ledové Astany a v květnu s fullcostovými Turky na bonusovou letenku do Almaty. Tam by už ale mělo být příjemně teplo. To by mohl být i konec příběhu, ale člověk míní, Turci mění.

Turci udělali pár změn v letovém řádu a odemkli tak rezervaci pro změny. V rámci jejich politiky by mělo jít měnit odletovou i příletovou lokalitu v rámci daného award regionu. Prahu měnit nechci, ale u Almaty mě úspěšně pokouší touha změnit to na Káthmandú, Nepál je totiž podle Turků taky Central Asia. To by opět mohl být konec příběhu, ale není...

Formulář na internetu mi sice umožní vyhledat všechno možné, ale změna se neuloží a zobrazí se generická chyba. Zákaznická podpora na telefonu je zmatená. Podle jednoho operátora to nejde, podle druhého by šla jen open-jaw... 

Vyhledám si letenku mezi Almaty a Káthmandú - za něco přes čtyři tisíce se dá letět s IndiGo s přestupem v Dillí. Není to žádná hitovka, ale vzhledem k ceně bonusovky to stojí za zvážení. Online změna na open-jaw letenku se opět neuloží a další operátor na lince to sice zkusí naklikat, ale je na tom stejně. Vysvětlí mi ještě, že u bonusových letenek se u Turkish Airlines uplatňují trochu jiná pravidla rebookingu. Kdyby se zpáteční letenka vystavila na jinou lokalitu, změnila by se jí i tarifní třída.

Tady by to opět mohlo skončit, ale nekončí to. V únoru letím přes Istanbul do Kapského Města a říkám si, že když budu mít hodně času, dojdu na přepážku. Dosednu v Istanbulu , vyzvednu si kód na hodinu wifi a zkouším to ještě přes mobilní aplikaci. Zdá se mi, že se dostanu o kus dál, než přes web, tak zkontroluji cenu u IndiGo, potvrdím změnu a tentokrát se to uloží! Koupím letenku u IndiGo a mám hotovo.

Je to konec? No, od rebookingu jsem už dostal několik notifikací o změnách času letů a můžu rebookovat znovu. Strávit půlku soboty v Istanbulu se mi moc nechce, ale z možného rebookingu z Almaty na Biškek mám smíšené pocity a logistické obavy. Sice můžu odletět v pátek večer a přiletět do Biškeku v sobotu ráno (místo nedělního rána v Almaty) a ušetřený čas věnovat prohlídce města, ale ten přesun po zemi do Almaty trvá 5-6 hodin busem. Odjezdy jsou známé, avšak asi bych měl stres, zda budou mít dost jízdenek nebo se něco jiného nepodělá...