Cestování po železnici má své kouzlo. To jistě potvrdí každý, kdo někdy jel vlakem. Zejména v horských oblastech existují tratě s nádhernými scenériemi. Jejich údržba mnohdy bývá velmi nákladná a tomu odpovídá i cena lístku. Proto značná část nejdražších železnic světa se nachází v horských oblastech.
Norsko
Celá Skandinávie se vyznačuje vysokou cenovou hladinou a Norsko v tom hraje prim. Za nejlíbeznější norskou trať je označovaná trať zvaná Flåmsbana vinoucí se z Bergenu do Osla skrz horská údolí. Cena jednosměrné jízdenky se pohybuje od 1.500 Kč výš. Může tak vyjít dráž i než samotná letenka do Norska. Doporučuji kupovat v dostatečném předstihu na webu Norských železnic. Její cenotvorba je podobná nízkonákladovým leteckým společnostem. Prvních pár lístků levných a cena postupně stoupá k nebeským výšinám.
Další čtení: Jízda po nejkrásnější železnici v Evropě (idnes.cz)
Flåmsbana (zdroj: Wikipedia) |
Švýcarsko
V Alpách rozkládající se země s helvetským křížem na vlajce se přetahuje spolu s Norskem a Islandem o evropské prvenství země s nejvyššími životními náklady. Ttomu odpovídají i ceny tamějších vlaků. Švýcarské železnice se vyznačují velkým množstvím úzkokoljek a zubaček stoupajících k vrcholkům Alp a nabízející úchvatné výhledy na okolní krajinu. Jedním z nejkrásnějších je Bernina Express. Panoramatickým vlakem vystoupáte z cca 429 metrů do 2.250 metrů nad mořem. Vlak projíždí několika tunely, přes několik mostů a stoupání dosahuje až do 70 promilí.
Bernina Express |
Japonsko
Země vycházejícího slunce je obecně označována za velmi drahou. Ceny pozemní dopravy toto klišé rozhodně neboří. Jízdenka na šinkansen kupovaná v pokladně může snadno vyjít i na několik tisíc korun, a to nemusí ani být zpáteční nebo snad do první třídy. Šinkansen je vysokorychlostní vlak, v něž se můžete svézt rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Obsluhuje hlavní železniční trasy po celém Japonsku. Zajímavostí je průjezd 53,85 kilometru dlouhým podmořským tunelem Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó.
Turistům dokáže uspořit řadu tisíců nebo i desetitisíců korun Japan Rail Pass. Jedná se o permanentku platnou na většinu vlaků provozovaných státní firmou JR. V ceně jsou i autobusy a trajekty od stejného provozovatele.
Shinkansen N700 |
Vlak na Machu Picchu
Zatím jsem tu uváděl vlaky v zemích s vysokou cenovou hladinou. Proto by asi nikdo nehádal, že snad nejdražší železnice na světe se bude rozkládat pod Andami v jihoamerickém Peru. Jedná se o přibližně 30 kilometrový úsek vedoucí z Ollantaytambo k městečku Agua Calientes, z nějž se obvykle vychází na světoznámou památku Machu Picchu. Turisté, na rozdíl od dřívějších dob, nemohou jezdit spolu s místními a musí si zakoupit speciálně naceněné jízdenky startující na 45 dolarech za jednu cestu. To podle mě představuje suverénně nejvyšší cenu lístku na kilometr jízdy. A jen tak mimochodem, místní platí sotva zlomek ceny.
Peru Rail |