Cesta z Japonska s aerolinkami Emirates byla klidná a příjemná. Opět mě čekala dvě teplá jídla, neustále chodící letušky s nápoji a spousta filmů a seriálů na pár kliků dostupných na obrazovce přede mnou. Těch 11 hodin letu do Dubaje opravdu příjemně uteklo.
Do Dubaje jsem přiletěl ve 3 hodiny
ráno, kufr se naštěstí nechal odbavit na druhý den ráno, a jak mi obsluha
řekla, není tam vůbec co dělat (ani tam není pozorovatelna letadel), tak jsem
až do 6 čekal, až začne jezdit metro.
Jediný problém, co jsem za celou cestu měl s kartami, byl v dubajském metru. Šel jsem si koupit lístek,
z bankomatu jsem měl jen stodirhamovku, tak jsem lístek chtěl zaplatit kartou,
nezvalo to Visu od ČS, ani Maestro od Equa. Lístek jsem si tedy musel koupit za hotové. Naštěstí tam byla obsluha, ačkoliv naprosto nechápající, jak to že někdo může chtít koupit lístek za hotové.
Výhled z metra na Dubaj s Burj Khalifou po pravé straně |
Při cestě metrem, které po větší části Dubaje vede nad zemí, jsem si užíval výhledy na všudypřítomné mrakodrapy. Užil jsem si i výhled na Burj Khalifu zalitou ranním sluncem. První moje zastávka vedla ke krásně nasvícené Burj al Arab. Její výška 321 metrů se z pláže zdála jako daleko menší.
Dopoledne jsem pokračoval do
starého města, kterému vévodí Dubajské muzeum. Za 3 dirhamy člověk pozná
historii města vysvětlenou spoustou oživlých expozic. Velmi hezky uděláno.
Pak jsem přeplul za 1 dirham přes Dubai Creek a na protějším břehu jsem objevil obchod vše od 1 do 100 dirhamů. Tam mají i suvenýry za výtečné ceny. Výjimečně usmlouváte lepší ceny. Porovnal jsem je s tím, co jsem usmlouval na předchozím břehu na tradičním souku. Nekoupil jsem špatně, ale mohlo to být ještě o chlup levnější.
Pak jsem přeplul za 1 dirham přes Dubai Creek a na protějším břehu jsem objevil obchod vše od 1 do 100 dirhamů. Tam mají i suvenýry za výtečné ceny. Výjimečně usmlouváte lepší ceny. Porovnal jsem je s tím, co jsem usmlouval na předchozím břehu na tradičním souku. Nekoupil jsem špatně, ale mohlo to být ještě o chlup levnější.
Dubajské muzeum |
Potom jsem pokračoval k Dubai
Mall, že se jen podívám, kde je vstup do Burj Khalify a že se pak ještě pojedu
podívat pár stanic do Mall of Emirates. Vystoupil
jsem na stanici Burj Khalifa/Dubai Mall a jaký byl můj údiv, když jdu podle
značení a ocitnu se v zastřešeném koridoru k Dubai Mallu, jsou
v něm i jezdící chodníky, jdu pět, deset, patnáct minut a stále nejsem
v cíli. Dostat se do Dubai Mallu mi trvalo půl hodiny a dalších čtvrť hodiny
k Burj Khalifě. Tak jsem tam rozhodl zůstat, neboť na rozdíl od Dubajského muzea, lístek
na Burj Khalifu byl fakt drahý (205 dirhamů) a nerad bych, aby mi náhodou propadl. Navíc nohy mě už dost bolely ze všeho chození po enormně rozlehlé Dubaji.
Prohlédl jsem si tento přerostlý
obchoďák. Všude spousta západních obchodů všemožných luxusních i méně luxusních
značek, prošel jsem např. dubajský New Yorker, viděl obchody typu Prada nebo
Armani. Mají tam i zastřešený tradiční
souk, jemuž vévodí kostra dinosaura pod kupolí (může mi někdo vysvětlit tu
souvislost?). Dále tam je zimní stadion, krytý zábavní park a také obrovské
akvárium. Je zvenku nádherně vidět jeho přední stěna s obrovským akváriem,
které lze po zaplacení 100 dirhamů také podejít proskleným tunelem. Tento
zážitek jsem si nechal ujít. Akvárium jsem s tunelem už kdysi procházel v Dánsku a Lisabonu.
Dubai Mall |
Co se týče jídla, tak v Dubai
Mall i Dubaji celkově, jak jsem viděl, jsou ceny jako z hororové pohádky –
to nejjednodušší jídlo se pohybovalo od 40 dirhamů výše. To mi bylo líto dát za
jídlo z fastfoodu, tak jsem si v tamějším supermarketu za 1,5 dirhamu
koupil lokální chlebové placky a za dalších pár dirhamů láhev vody. Jinak se
údajně v Dubaji dá najít levnější jídlo u Indů. Bohužel jsem o něj nezavadil.
Postupně se připozdívalo a nastala
moje velká chvíle – vyjet si nahoru na Burj Khalifu a pozorovat západ slunce.
Zaujal jsem strategické místo u okna a čekal jsem. Slunce se postupně sklánělo
k obzoru a nořilo se do písečného oparu, až nebylo vidět. Noční Dubaj
vypadá hezky.
Výhled z Burj Khalifa |
Poté jsem sjel dolů a šel se
projet loďkou po laguně před Burj Khalifou. Příjemný zážitek, ale znovu bych se
projet nešel. Kolem mě sice monumentální gejzíry fontány, ale zvuk byl špatně
slyšet a proudy vody tak blízko, že nebyly vidět celé. A myslím, že je to lépe vidět ze břehu.
Samotná fontána nádherná, ale byla
tvořena jen s cílem, aby byla co největší. Křižíkova fontána je sice menší,
ale je hezčí. Už minimálně kvůli tomu, že vodu může nasvítit různými barvami.
V Dubaji je jen žluté světlo. Repertoár pohybu jednotlivých trysek se mi
zdál také omezený, ale za to stříkají až 100 metrů vysoko, že...
Unavený jsem před půlnocí dorazil
do hotelu. Druhý den ráno byl cíl jediný, dostat se včas na letiště, abych mohl
po deváté hodině odletět do Prahy Airbusem A380. To nebylo jen tak. Dubajské
metro začíná pořádně fungovat až od šesté ranní (a to jen jedna linka, ta druhá
ožívá až o půl hodiny později). Ze začátku jezdí jen expresní vlaky
zastavující jen na určitých stanicích. Stanice blízko hotelu naštěstí byla mezi
nimi. Čekal jsem tam asi 10 minut a jedno vím určitě – metro stoprocentně nejelo na čas podle jízdního
řádu.
Na letišti jsem nakonec měl dvě
hodiny čas. Stále lepší než přijet pozdě. Stánky s občerstvením
s přepálenými cenami jsem bojkotoval a těšil se na jídlo do letadla.
Řepková pole nad Vysočinou |
Přišla hodina H a já jsem skrz
letištní okna viděl Airbus A380, s kterým poletím. Po dnu v Dubaji se
mi ani nezdál tak obrovský. Uvnitř byly patrné dva rozdíly – schody na druhou
palubu a novější panely na zadní straně sedadel – tentokrát už ne typu TN,
protože na ně bylo vidět ze všech stran.
Let proběhl klidně a nad republikou
bylo příjemně polojasno. Jak na jaře poznáte, že jste už doma?
Přece podle všudypřítomný žlutých řepkových polí!