pondělí 9. října 2023

Hydroplánem nad Kodaní

Vymyslíte si výlet Vídeň-Kodaň s Ethiopanem, pozvete partnerku, a ta to kompletně překope a nakonec letíte z Prahy s Ryanairem a z jízdy vlakem přes Øresundský most taky sejde. Naštěstí z Kodaň je jedno ze dvou míst v Evropě, kde létají hydroplány na pravidelných linkách.

Náš itinerář se sestává z sobotního ranního let Praha-Kodaň od Ryanairu a nedělního večerního letu od Eurowings. Ubytování jsme původně našli v sousedním Malmö, které i navzdory nutnosti platit vlak, vycházelo levněji než ty nejlevnější špeluňky v Kodani, a navíc vypadalo solidně a mělo i snídani. Nicméně pak jsme objevili dobíhající pandemickou nabídku na voucherwonderland.com od A&O Ho(s)tels na 2 noci v dvojlůžkovém pokoji s koupelnou za 29 €. Včetně Kodaně. A bylo rozhodnuto i navzdory tomu, že tam potřebujeme jen jednu noc.

Na sobotu předpověď předvídá déšť a na neděli skoro zataženo. Počasí nic moc. Balíme deštníky a pláštěnky. Ještě před odjezdem dělám online check-in v aplikaci A&O. Horší aplikaci jsem hodně dlouho neviděl - padá, dvakrát jsem musel vyplňovat jména osob, protože poprvé se nezobrazilo políčko pro číslo pasu, ačkoliv jsme měli uhrazeno voucherem a zobrazovalo se k platbě 0 DKK, museli jsme zaplatit 0,01 DKK a platba kartou nefungovala a PayPal jen na půl... Aspoň se na místě nedoplácely žádné taxy, které jinak nejsou . V Kodani totiž neznají žádnou city tax.

V sobotu nás čeká budíček v krásné půl třetí ráno, v půl páté potřebujeme být na letišti a v 6:05 se má odlétat. Na bezpečnostní kontrole je víc lidí, než jsme zvyklí, ale i tak je to záležitost asi 10 minut. Odlétá se z céčka z dolní části. Nastupuje se autobusem. V letadle jsme obdrželi místa do uličky ob dvě řady. Najít jiná volná místa se nedá. Letadlo je plné. Ani vyměnit - vedle nás skupinky. Vyblokovávání sedaček během check-inu nebylo úspěšné. Náhodně se stále objevovaly nové sedačky a cena zbývajících míst záhadně kolísala mezi 8-11 tisíci.

Odlétáme na čas. V Kodani nás vítá překvapivě slušné počasí. Rychle kupujeme dvojdenní permanentku na MHD (150 DKK) a metrem směřujeme do centra k pevnosti Kastellet. Ta má hvězdicový tvar, je ohraničená vodním příkopem, na hradbách má jeden větrný mlýn a především je kamenem, co by dohodil, od sochy Malé mořské víly. Tato nevysoká (jen 1,25 metru) socha je už od roku 1913 symbolem Kodaně.

Od té jdeme k jejímu modernějšímu protějšku nacházejícím se přibližně o kilometr severněji, Geneticky modifikované Malé mořské víle. Sluníčko postupně zalézá za mraky a vypadá to, že původní předpověď vyjde. My se vydáváme na cestu k metru, že nebude od věci naše batohy schovat pod střechu. Cestou navštěvujeme královský palác Amalienborg (vstupné 130 DKK). Pro návštěvník je ho zpřístupněná jeho 1/4. Specifikum jsou tu skleněné stěny a prosklené tunely místo u nás typických provázků. Tento palác se využívá jako zimní rezidence královské rodiny a byl postaven v roce 1760.

Náměstí před Amalienborgem

U metra Marmorkirke chceme nakouknout do Frederiks Kirke, ale nějaká tamější soukromá akce nám to překazí. Tento rokokový kostel má přezdívku "mramorový kostel" a to je doslovný překlad zdejší zastávky metra.

Na hotelu si shodíme batohy a vypravujeme se na podmračený Nyhavn, ono známé nábřeží plné barevných domečků a předražených restaurací a kaváren zacílených na turisty. Opodál si v thajské bistru Suphan dáváme kari za 69 DKK v rámci poledního menu. Po obědě začíná poprchávat a v zahradách zámku Rosenborg nás přepadne liják. Jdeme se schovat a dospat na hotel.

Rosenborg

Pokoj za 14,5 € na noc

Navečer jedeme na Rådhuspladsen, náměstí, na kterém stojí kodaňská radnice, a z kterého je to pár kroků do Tivoli, kodaňského lunaparku. Na rozdíl od vídeňského Prateru, zde se platí i za vstup a ne zrovna málo (165 DKK). Na jednotlivé atrakce se pak platí vstupné zvlášť (20-80 DKK) nebo se dá zakoupit zvláštní druh lístku. My se však jdeme jen projít. U vchodu u čínského Pantomimeteatret sledujeme italskou Commedii dell Arte. Podél napodobeniny mešity procházíme od stagi až dozadu a u jezírka obdivujeme zdejší červenou pagodu. Po setmění si jedeme lehnout.

Nefunkční brána do parku. Musí se za roh.
V Tivoli

Lego obchod vedle vstupu do Tivoli

Radosti všedního dne turisty v Kodani představují zálohy na plastové lahve a plechovky. (1 DKK/plechovka, 1,5 DKK/malá lahev), protože před odletem je musíte vrátit. K tomu výkup lahví v ne každém supermarketu funguje. Na druhou stranu můžete si i přivydělat, pokud po ránu v parku vidíte řádku odložených plechovek po včerejším mejdanu, ale bez gumových rukavic a plastové tašky bych se do toho fakt nepouštěl.

Neděle
V neděli na nás čeká nádherné slunečné počasí. Obloha jako vymetená. Na 10:00 ráno, na začátek otevíracích hodin, máme rezervovanou prohlídku na zámku Rosenborg. Tento renesanční zámek za 17. století dříve sloužil jako letní rezidence dánské královské rodiny. Jeho návštěvu vřele doporučuji. Je to zámek je to s naprosto úžasnou expozicí. V rámci okruhu navštěvujeme spoustu nádherně zdobených komnat včetně velkého trůnního sálu v 2. patře. V podzemí zámku se nacházejí korunovační klenoty a spousta jiných pokladů. Zahrada kolem zámku je volně přístupné všem.

Mlsné ryby ve vodním příkopu

Pokud si vstupenku zakoupíte jako my na začátek otevíracích hodin, nemáte v zámku žádné dřívější návštěvníky. V zámku je omezena kapacita na maximálně 150 lidí a online se prodává po půl hodinových slotech s 50 vstupenkami. Plánujete-li ho navštívit, byť jen v trochu frekventovanější den (víkend, prázdniny, státní svátek), doporučuji koupit dopředu online. Ale nedá se tak použít sdružené vstupné s Amelienborgem za 200 DKK, to v prodeji online není.

Brzy bude poledne a obloha se pomalu zatahuje. Od zámku se pěšky přesouváme ke Kastellet. V těchto místech na mě čeká můj dárek ke svátku - vyhlídkový let od Nordic Sea Planes. Tato společnost tu přes léto provozuje vyhlídkové lety nad Kodaní a také létá pravidelnou linku do Aarhusu. Největší zajímavost však je stroj, s kterým létá - De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter konvertovaný na hydroplán. Na Skandinávii létají za dobré ceny - jen 699 DKK. V Evropě ještě hydroplány létají ve Skotsku a levnější to není.

V Kodani se letiště nalézá jen pár stovek metrů od sochy Malé mořské víly. Snoubenka se mnou neletí a ze břehu nás pozoruje. U letadla nás přivítá kapitán, dává nám základní instruktáž a poté nastupujeme. Oproti mému předpokladu layout sedaček v letadle je 1+2. Na sedadle do uličky bych sedět fakt nechtěl. V letadle jsou k dispozici sluchátka s potlačením hluku a bezpečnostní karta. Sluchátka při chodu motorů fakt přijdou k duhu. Na rozdíl od mého očekávání, nevzlétáme v blízkosti břehu, ale jako loď aspoň 5 minut plujeme, než se dostáváme do oblak. Nad Kodaní obtočíme doslova několikero osmiček. Letíme fakt nad úplným centrem. Když vezmu, že nad Prahou je bezletová zóna, tak nechápu, jak to dělají tady, protože jsme letěli např. nad Rosenborgem. Samotný let trvá 14 minut a pak přistáváme.

Vracíme se k metru. Marmorkirke je konečně volný. Čekal jsem víc. Po dlouhé poradě si dáváme oběd tam, kde včera. Žádné sleďové chlebíky tentokrát nebudou, někdo má stále chuť na kari. Znovu se procházíme po Nyhavnu, tentokrát prosluněném a pokračujeme k Christianborgu. Ze zadní části se tam koná nějaká harekrishna demonstrance. Tento bývalý královský palác nyní slouží jako sídlo dánského parlamentu. Dodnes to mají královské stáje. Vyhlídková věž, přístupná zdarma, však je nyní z provozních důvodů zavřena.

Žluté kari s bramborami? No, nevím. To červené bylo o řád lepší.
Nyhavn
Christianborg

Naším posledním cílem je Elephant Gate z AtlasObscura. Brána z roku 1901 je součástí pivovaru Carlsberg. Z obou stran je podepřena dvěma velkými sloními sochami. Proč je tak obskurní? Na slonech se nachází symbol svastiky, v Asii symbol štěstí. Vzhledem k datu své konstrukce, však nemá žádnou souvislost s nacismem.

Kulturně nezávadný slon
Vlevo kulturně závadný slon

Od bran jedeme vyzvednout batohy na hotel, na původně plánovaného šlofíka moc času nezbývá. Na letiště jedeme metrem a trvá nám to něco kolem 50 minut. Bezpečnostní kontrola je celkem chaotická, ačkoliv nás náhodou pustili do fast tracku, zkysneme tam čtvrthodiny kvůli problémové Číňance, má snad 10 ranečků a s každým z nich je problém, problém je i s jejím oblečením, co má na sobě. Dnešní let je pro mě premiéra s Eurowings. Check-in byl otevřený několik dnů předem. Ačkoliv jsme nic nepřiplatili, dostali jsme sedadla vedle sebe. Do letadla se nastupuje nástupním mostem, nicméně zadní vchod to má po ploše. Uvnitř vypadá letadlo standardně jako u každého jiného lowcostu. Místa pro nohy není více, než je obvyklé a neprobíhá žádný servis. Jen se po letu dají načíst míle do Miles & More.

Letiště

Oběd v thajském bistru ... 69 DKK/porce
Let Praha-Kodaň ... 839 Kč
Let Kodaň-Praha ... 341 DKK
Nordic Sea Planes ... 699 DKK (cca 2300 Kč)