středa 28. října 2020

Koronaturistika 6.0 aneb útěk z Coronalandu...?

Minulý týden si čtu zprávy, sleduji tiskovky, čekám na lockdown, který nakonec ve středu přijde a jsem z toho tak otrávený, že si na sobotu naordinuji zdravotní výlet. Ovšem v souladu s nařízením vlády a jeho výjimkou č. 9 - cest za účelem vycestování z České republiky.

Visutá dráha v Drážďanech
 

Volba padá na Sasko, které Čechům stále umožňuje vstup bez testu při cestách kratších jak 24 hodin. Obchody, restaurace i památky tam kupovidu mají stále otevřeno. Avšak i nad touto výjimkou se smráká. Proto ve čtvrtek vybírám na Slevomatu výlet do Drážďan a ještě se pro jistotu pořádající agentury ptám, zda se výlet bude konat a nebude např. zrušen pro nedostatečnou obsazenost. Prý ne.

Všude je méně korony, tak proč být doma?!
V sobotu ráno se na osmou vydávám na pražské Hlavní nádraží. Metro je plnější jak ve všední den. U Hlavního nádraží tentokrát není problém najít ten správný autobus. Jsou tu jen dva a jeden z nich linka po Česku. Autobus vyjíždí poloprázdný a není problém mít svou vlastní dvousedačku. Na nejrizikovější fázi nešetřím a používám čínský dvojkový respirátor za bratru 7 Kč / kus.

 

Po hodině a půl následuje v Sasku těsně před Drážďanami čůrací pauza. Já bych ocenil jízdu bez zastávek. V Drážďanech se objevujeme před Hauptbahnhof v půl jedenácté. Venku panuje krásné teplé babí léto s modrou oblohou.


Pěšky se vydávám do zdejší Tiergarten (zoo). Je to jen 1,7 km a nechce se mi řešit tramvaj. Ve zdejší zoo jsem včera v noci objevil, že mají koaly. U pokladny platím 13 € a jdu dovnitř. Jsem překvapený, že roušky jsou potřeba jen v pavilonech. Jinak je nikde nikdo nemá. Nějaké rozestupy se nedrží vůbec. K tomu se mi zdá, že každý desátý až dvacátý návštěvník zoo kašle suchým kašlem, a to včetně dětí. O Čechy se nejedná, protože všichni z nich žvatlají německy.


Zpátky k zoo, drážďanská zoo má rozlohu cca dvou libereckých. Řada expozic vypadá moderně, ale najdou se tu i lowcosťáky s mřížemi a pletivem. Kromě koal tu najdete např. orangutany, slony, tučňáky, zebry, žirafy, aligátory, makaky nebo lenochody.

Od zoo se tramvají a autobusem přesouvám na severovýchod města do čtvrti Loschwitz. Ve zdejších končinách jsem ještě nikdy nebyl, a přesto tu mají krásné hrázděné domečky a především Schwebebahn Dresden, visutou dráhu. Visutých drah na světe moc v provozu nenajdeme. V Evropě jen v Drážďanech a druhou ve Wuppertalu. Drážďánský Schwebebahn připomíná spíš lanovku vypadající jako obrácený monorail. Je dlouhá 274 metrů, má 33 podpěr a překonává výškový rozdíl 84 metrů. Její provoz byl zahájen v roce 1901 a je v provozu tedy 119 let. Za mě je to čistokrevný steam-punk!

 

Za 4 € kupuji jízdenku a vydávám se nahoru. Lanovka jezdí jednou za čtvrthodinu a kabinka se pohybuje jen velmi zvolna. Shora se naskýtá nádherný výhled na celé Drážďany. Chvilku nahoře zůstávám a vychutnávám si výhledy. Při sestupu si užívám přejezdy kabinek lanovky. 

 

Přecházím most Loschwitz Brücke přes Labe a seznávám, že si asi oběd v Schillergarten nedám. Jednak přelouskat německé menu mě neba a všude v něm jsou dvouciferné sumy. Tramvají č. 12 se odvážím na Pragerstrasse. Tam mám nad Primarkem své oblíbené asijské bistro. Velké a autenticky chutnající porce za málo peněz. Thajské kari s krevetami za 8,5€? Za mě v cajku. Příště bych ale volil v kuřecí, vepřové nebo hovězí variantě, protože krevety byly vyloupané a předvařené.

 

V rychlosti procházím Primark. Kupuji pár ponožek, vánoční svetr, abych měl na příští firemní party, ale sněhule nenacházím. Tuším, že u nás otevřou obchody, až rozkvetou sněženky a své poslední jsem jaksi loni vyhodil. Zbývají nějaké tři čtyři hodiny do zpátečního odjezdu. Procházím se po Pragerstrasse. Ta je narvaná jako o adventních trzích, docela příhodné pro její jméno. Nikde nikdo nemá roušku a jen jediný blázen z Prahy si ji nandavá. Bohatě mi stačila pandemická zvuková kulisa v zoo. Procházím pár obchodů včetně mnohými milovaného TK Maxxe a nacházím až v Decathlonu.


Nákupní fáze končí, tak se jdu projít do historického centra k Labi. Beru to přes Zwinger kolem katedrály až k Frauenkirche a zpátky k Hauptbahnhof, odkud mi to jede v 18:00 zpátky. Tentokrát se jede bez zastavení a chvilku před osmou vystupuji v Praze.

 

Kolik to stálo?
Praha-Drážďany a zpět ... 399 Kč
Vstup do zoo ... 13 €
2 lístky na drážďanskou MHD ... 2x 2,5 €
Visutá dráha ... 4 €
Oběd ... 8,5 €
Ochranné pomůcky ... respirátor KN95 2x, jednorázová rouška 2x