V červnu jsme si s kamarádem splnili dětský sen a vyrazili na Formuli 1 na rakouský Red Bull Ring, ačkoliv nikdo z nás už poslední ročníky dvakrát nesleduje.
Hlavní závod |
Nejblíž k nám je maďarský Hungaroring a rakouský Red Bull Ring. Hungaroring má výhodu, že leží přímo v Budapešti, nicméně hromadnou dopravou se dá v neděli těžko dopravit zpět do Česka, protože poslední autobusy, letadla i vlaky odjíždí mezi sedmou a osmou večer. Volba proto padla na Red Bull Ring, ke kterému se konal autobusový zájezd distribuovaný přes Slevomat za cenu 3.390 Kč. V ceně je i vstupenka (ta jinak vyjde na 70 €).
Porsche GT |
Závodní víkend se skládá z pátečních tréninků, sobotní kvalifikace a nedělního závodu. Tento zájezd pokrývá nedělní závody. Díky příznivé nedělní dopravě k okruhu přijíždíme na sedmou ráno. Je nádherný slunečný letní den. Před vstupem na okruh je hodně ledabylá kontrola, kterou u mě nezajímá nic, u mého kamaráda se slovně jen ptají, jestli nemá s sebou nějaké sklo.
Svah v obležení |
Neděle, to ale není jen závod "ef jedniček". Program dne začíná už v 8:00, kdy začínají taxi jízdy v Porsche, pokračuje přes závody Formulí 3, Formulí 2 a porscháků (plný program). Subjektivně mi nejméně sedl zvuk formulí 2, který připomínal elektrické sekačky. Těsně před závodem se konala letecká exhibice, co trvala půl hodiny. Do ní bylo zapojená cca desítka letadel včetně dvou stíhaček.
Air show |
Existuje mnoho druhů vstupenek. Naší je ta nejlevnější s názvem "General Admission". To vám zaručuje přístup na travnatý svah podél okruhu. Pokud jste zelenáči jako my, třeba se vám bude hodit pár postřehů:
- Vezměte si s sebou nějakou deku na sezení na zemi nebo skládací židličku, je to tu naprosto normální. Určitě nechcete stát celý den.
- Pokud máte štěstí na prosluněný letní pařák s teplotami přesahujícími tropickou třicítku, mějte s sebou dostatek vody. Tři litry nestačí. Pitnou v areálu nenajdete. Jen v petkách po 3 € za půl litru.
- Kromě deky se s sebou hodí slunečník či deštník, co má s sebou každý debil. Jen ne já. Já mám s sebou mexické sombrero. To při tomto krásném počasí nestačí ani omylem. Je to jako jet k moři do Chorvatska a celý den trávit na pláži na sluníčku. Není tu ani píď stínu.
- Nedá se tu platit hotově ani platební kartou. Musíte si pořídit SpielbergCard a na ní nabít peníze. Aktivace stojí nevratných 1,5 €. Nespotřebované peníze vám údajně vrátí zpět na účet.
- Největší rozdíl mezi General Admission a ostatními druhy vstupenek pojícími se s místy na tribunách se projeví až po závodech - tribunáři můžou jít na trať oslavovat ke stupním vítězů. General Admission nemá žádný otevřený průchod na trať.
Od závodu však nečekejte dokonalý přehled o dění na trati. Na to si zůstaňte doma u televizoru. Spíš počítejte se silným zážitkem, když od vás budou formule jen pár metrů.
Pohled na tribuny |
Kolem páté závody končí a je čas jít k autobusu. Všichni se sejdou až před šestou a další hodinu trvá vymotat se z areálů. Kvůli pár kolonám je autobus na česko-rakouských hranicích až v půl jedenácté. V Praze až během brzkého rána.
Troška lokální muziky...
Pojedu znovu? Asi ne a když už, ne do Rakouska, ale někam, kde jsem na formuli ještě nebyl.