neděle 12. března 2017

10 hodin v Londýně

Loni, když jsem byl poprvé v Londýně a splatil jsem si dluh v podobě mé první návštěvy Anglie, by mě ani nenapadlo, že neuplyne ani půl roku a já se v něm budu procházet znovu. Nyní se do něj dostávám při stopoveru na začátku mé cesty do Maroka.


Tentokrát jsem svou návštěvu pojal kulturně a v duchu lowcostu. Let z Prahy byl bezproblémový a hladký. Počasí typické zimní, v Londýně zamračeno a vypadalo, že každou chvíli začne pršet. 

Středa 22. února
Přiletěl jsem na letiště London Stansted. To svůj lowcostový účel nezapře. Vůči Gattwicku je doslava cítit korunou. Už jen kvůli vzhledu terminálu a faktu, že se z letadla vystupuje po letištní ploše. Za to ale letištní obchody vypadají opravdu luxusně. U držitelů pasu s čipem zaberou příletové procedury asi půl hodiny (a musí se podstoupit i při přestupu).

Chvíli po přistání na letišti London Stansted

Do Londýna jsem se přesunul vlakem Stansted Express. Lístky jsem koupil v povánoční akci za 8 liber / jedna cesta, což se na první pohled zdá jako pálka, ale na druhý je to jedna z nejnižších možných cen za vlak (zpáteční jízda autobusem prodávaná přímo na letišti vyjde na 15 liber).

Vlak byl pohodlný, tichý, ale trošku špinavý. Jízda do Londýna měla trvat 47 minut, ale zasekli jsme se za pomalejším vlakem a při příjezdu na konečnou, nádraží Liverpool Street, jsme čekali, až se uvolní nástupiště, takže cesta trvala něco pod hodinu.

Minule jsem se dost naběhal po nejznámějších londýnských památkách, tak jsem si naordinoval odpočinek. Jelikož vím, že v Londýně je vstup do řady muzeí a galerií bezplatný, tak jsem se rozhodl navštívit proslavené British Museum, kam jsem se těšil na egyptologské oddělení.

To mě opravdu nezklamalo. Když vidím, kolik toho tam mají, divím se, že v Egyptě ještě něco zbylo. Výstava antických památek je tam také pompézní. Dokonce tam mají v jednom sále i postavený menší antický chrám.

Sarkofágy v Britském muzeu
V celém muzeu jsou na každém rohu boxy "Prosím darujte 5 liber na provoz muzea." Ty jsem celou dobu velkoryse přehlížel, ale až při odchodu těsně před poledne jsem se rozhodl muzeum trošku podpořit a dát si lahodně vypadající, ale předražený malinový mufin za asi 2 libry. V nedalekém supermarketu jsem si za 4 libry koupil svůj oběd. Teplé kuřecí maso v housce, mandarinku a čtyřpack tyčinek Cradburry, které mi zbyly až do Maroka.

Poté jsem se plynule přesunul V&A Museum, které je proslulé svými výstavami umění a designu. Přístup k němu je přes stanici metra South Kessington. K muzeu se z ní jde opravdu dlouhým tunelem pro pěší (stejná stanice je i pro přístup k Přírodovědnému muzeu, kde jsem byl posledně).

První část V&A mě příliš nenadchla - chodba sice architektonicky hezká, ale vyplněná nějakými nepříliš výjimečnými sochami v renesančních duchu. Středu muzea vyplňuje nádherný venkovní dvůr. Naproti vchodu do dvoru je vstup do části věnované jednotlivým koutům světa. Až tady se pro mě muzeum začíná stávat zajímavé – expozice věnované Blízkému východu, Japonsku, Korey, Číně…

V&A Museum

Už samotná expozice věnovaná jednotlivým částem světa jsou velkolepé, ale jak jsem se přesvědčil, muzeum stále může překvapit. Poté vejdete do hlavního vstupního sálu, nad nímž se vznáší úchvatně vypadající obrovský skleněný lustr, kouknete se doleva a tam vidíte vstup do monstrózního sálu, v kterém se nachází obrovský renesanční kostel. To stále ještě není vše. Z něj je možné projít do neméně velkého sálu plného replik renesančních soch včetně asi sedmimetrové sochy Michelangelova Davida.

V&A Museum
Z V&A jsem se vydal na obhlídku Royal Albert Hall, u které jsem ještě nebyl. Co o ní říct? Inu, je velká a kruhová a dovnitř se smí jen na představení. Večer se rychle přibližoval a počasí už opravdu vypadalo na déšť. Tak jsem se urychleně přemístil zpátky k metru.

Cestou jsem minul Science Museum. Říkám si „Hm, fajn, že bych se tam mrknul, ještě hodinu dvě mám čas.“ Projdu přes kontrolu, ale hned mi tam jsou nápadné pultíky připomínající pokladny, nikde ale nevidím ani slovíčko adminission nebo fee. Projistotu si zagooglím a zjišťuji, že do tohoto muzea se platí pouhých 25 liber jako vstup. Tolik času ani peněz fakt nemám, tak mizím směrem londýnské metro.

Typický pohled na Londýn: Jen pár kroků od stanice metra Westminster.
Vystoupím na stanici Westminster, pokochám se pohledem na Big Ben a London Eye a pokračuji dále na stanici Monument, kde si splním další rest z minula a podívám se na památník velkého londýnského požáru. Ten má podobu vysokého sloupu seshora s vyhlídkou na město. Z poznávání už mě docela bolí nohy, a tak ani nemám dilema, jestli mám za 4,5 libry šplhat po schodech nahoru nebo ne.

Londýnský Monument
Zvedám kotvy a razím na Liverpool Street na vlak směr letiště London Standsted. Tam přijíždím včas, procházím přes kontroly, obdivuji předražené duty free shopy a čeká, až se mi na displeji objeví „gate“.

Náklady:
Jízdné na vlak ... 2x 8 liber
Jízdné v londýnském metru ... strop 6,60 liber na den v zóně 1-2
Vstupné do muzeí ... 0 liber