neděle 9. dubna 2017

Na den do Krakova

Do Krakova, města polských králů, jsem se vždycky chtěl podívat, až jsem pro jednodenní výlet využil akci Lux Expressu na autobusové jízdenky po 6 € za jeden směr. Celkem mě tento výlet vyšel na 12 € (necelých 350 Kč).

Z Prahy jsem odjížděl v 23:40 z Florence. V autobusu mnoho lidí nebylo, a tak jsem si na noc obsadil celou dvojsedačku. Pokusil jsem se usnout a mezitím než se mi to podařilo, prozkoumával jsem, co dopravce Lux Express nabízí.

Autobus jak název napovídá byl uvnitř opravdu luxusní. Jestli mě paměť neklame, zezadu každé sedačky byl umístěn monitor s možností si pouštět filmy. Filmy byly k dispozici v angličtině a polštině. Těch v polštině bylo pochopitelně víc. Sice vůči Turkish nebo Emirates byl výběr dost prořídlý, ale i tak se něco vybrat dalo. Na palubě byla i bezplatná wifi, ale začala fungovat až za polskými hranicemi.

Autobusové nádraží v Krakově

V 7:00 jsem mírně rozlámaný dorazil do ranním sluncem prozářeného Krakova. Počasí nemohlo být snad lepší. První zkouška inteligence byla dostat se od autobusu přes vlakové nádraží do centra. Druhá, kde a jak vybrat peníze z bankomatu, protože ještě v tuto dobu bylo přilehlé mamutí obchodní centrum zavřeno a jediný jiný bankomat, co jsem našel, měl jakýsi problém s mojí kartou. Nakonec se vše na jiném místě podařilo.

Už mi nic nebránilo, abych se podle GPSky vydal na cestu do centra. Na krakovských ulicích mě nejvíc překvapila tramvaj složená z tří vagónů.

Třívagónová tramvaj

V tuto dobu ještě na ulicích nebyla ani noha. Takové prohlížení památek mám nejraději. Nabízí úžasné plné světlo na focení v prázdných ulicích, kde scénu neruší tisíce dalších turistů, město se teprve postupně probouzí a zaplňuje.

Rynek Główny

Došel jsem Rynek Główny a ten byl nádherně osvícený ranním sluncem a téměř úplně prázdný. Prohlédl jsem si Sukiennici spolu s Mariánskou bazilikou, do které jsem se vnutil ještě těsně před začátkem nějaké bohoslužby. Její vnitřní prostor na mě udělal obrovský dojem. Vysoké tmavě modré stěny protkané zlatými dekory. Vypadá to úchvatně to jako noční obloha plná hvězd a komet. Ačkoliv jsem viděl už asi stovky, možná tisíce kostelů, toto jsem v žádném ještě neviděl.

Mariánská bazilika v Krakově

Po prohlídce baziliky jsem zamířil na největší chloubu Krakova - na hrad Wawel, někdejší sídlo polských králů. Minul jsem pár dalších kostelů i areál krakovské univerzity založené roku 1364 (o 16 let později než Univerzita Karlova v Praze). Slunce se už mezitím vyhouplo na oblohu a ulice se začaly postupně zaplňovat lidmi. Bylo evidentní, že jich je víc než obvykle a všude po městě byly postaveny nejrůznější pódia a zábrany.

Setkání křesťanské mládeže

V městě se zrovna v tuto dobu konalo setkání křesťanské mládeže a několik dnů na to do Krakova přijel papež. V ulici vedoucí k Wawelu u jednoho menšího kostelu mě zastavila jedna členka křesťanské mládeže a začala mi vyprávět anglicky něco o historii toho kostela. Neuměla přeložit "trzeci" (třetí) a opravdu roztomile se divila, že rozumím něco polsky.

Výhled na řeku Visla z hradu Wawel

Před polednem jsem dorazil na Wawel. Jak se patří na každý správný hrad, leží na kopci. Od Wawelu je hezký výhled řeku Visla. Když už jsem tam dorazil, šel jsem se podívat i dovnitř. To bylo v Krakově první místo, kde jsem platil vstupné. Za 18 zlotých jsem si koupil vstupenku do Státních komnat. Jinak na výběr je mnoho různých okruhů. Většina z nich, ale byla nedostupná buď kvůli rekonstrukci nebo vyprodaným lístkům.

Hrad Wawel uvnitř, zdroj: http://www.wawel.krakow.pl

Prostory hradu Wawel jsou výjimečné. Na stěnách jsou obrovské od podlahy až ke stropu malby. Jak jsem zjistil od tamějšího dozoru - jedná se o malovanou kůži navíc plnou různých plastik. Bohužel v prostorách se nesmí fotografovat. Lístky se prodávají vždy na konkrétní čas a prohlídka je bez průvodce. U mého okruhu byl doporučený čas prohlídky 45 minut, já jsem si prošel a opravdu poctivě pročetl všechny popisky (to normálně nedělám) a trvalo mi to necelou půl hodinu.

Hrad Wawel. Vlevo jsou vidět nezvyklé věže katedrály.

Poté jsem zamířil k nedaleké katedrále, která vypadá na první i druhý pohled velmi nesourodě. Ani tam uvnitř se netoleruje fotografování. V ceně lístku, který stojí 12 zlotých, je i výstup na věž, z které je rozhled na široké okolí.

Hrad Wawel s řekou Visla

Když jsem si prohlédl katedrálu, byl čas se vrátit do centra a pokračovat s prohlídkou města. Došel jsem až na nábřeží podívat se na Wawel od Visly. Odtamtud nevypadá kopec, na kterém je posazený, až tak vysoký.

Koňské spřežení ve starém městě
Židovské město.

Cestou zpátky jsem se prošel kolem Kostelu Na Skalce a mířil jsem k židovskému městu. Židovské město bych nazval slovy Shakespeara "Mnoho povyku pro nic". Nijak mě neoslovilo. Za to vstupné do synagog bylo parádní. Vygooglil jsem si obrázky interiéru a řekl jsem "To mi za to vážně nestojí" a šel jsem na jídlo do nedalekého obchodního centra Galeria Kazimierz, kde jsem shodou okolností narazil na největší výstavu Lega v Polsku.

Výstava Lega v Galerii Kazimierz

Na večer jsem ještě jednou vyrazil k Visle podívat se na Wawel při západu slunce. Tam zaujala silueta, z které čas od času vyšlehl oheň. Byl jsem zvědavý, tak jsem to šel na druhý břeh prozkoumat. Původně jsem si myslel, že to je nějaká reklama na Gazprom, ale ukázalo se, že to je novodobý symbol města - drak plivající oheň, ten dráček, který byl na moři suvenýrů.

Krakovský drak
foto: infoglobe.sk

Dřív sužoval celý kraj drak. Král Krak mu jednou nechal poslat ovčí kožešinu naplněnou sírou. Drak dostal žízeň a pil a pil, až pukl. Krak poté na tom místě založil město Krakov. Socha je umístěná na břehu řeky Visly pod hradem Wawel. Večer v asi čtvrthodinových intervalech chrlí oheň.

Později jsem se ještě zastavil na hlavním rynku, který byl již o dost plnější než ráno. Na něm mě čekal těžko opakovatelný zážitek - myslím, že jsem už viděl všechno - konala se tam nějaká hudební akce k tomu shromáždění mládeže, v rámci kterého se zpívalo - a považte, viděl jsem i zpívající jeptišky tancující pogo.

Sukiennice (krytá obchodní pasáž) na Rynku Głównym

Potom se už připozdívalo a přiblížil se čas odjezdu mého autobusu, a tak jsem se vrátil zpět k hlavnímu nádraží, kde mimochodem to velké obchodní centrum už bylo opět zavřeno, tak jsem využil aspoň ještě otevřené toalety, prošel jsem pod tratí a dorazil na autobusové nádraží, kde jsem zbytek drobných naházel do automatu na jídlo.

Kdybych jel až letos, mohl jsem ušetřit několik hodin v autobuse aspoň na jedné cestě - od letoška totiž začíná Ryanair létat přímé lety mezi Prahou a Krakovem. Možná tam někdy zaletím i tak, jejich letiště jsem ještě neviděl.