středa 15. března 2017

Maroko: Volubilis a Moulay Idriss

Pátek 24.2.2017: Ráno když jsem ve Fezu vymotal ze spletitých uliček mediny a došel na náměstí Batha, žádný taxík tam samozřejmě před osmou ráno ještě nebyl. Při pěší procházce na nádraží jsem si aspoň užil nádherný výhled na město. Můj dnešní cíl jsou ruiny římského města Volubilis. Abych se tam dostal musím vlakem dojet do Meknesu a odtamtud chytnout taxi nebo některý z řídkých spojů tamější MHD.

Na nádraží jsem dorazil včas a vlak tam už stále více než 20 minut před odjezdem, tak jsem nastoupil a zabral si kupé. Včera zakoupená jízdenka na vlak mě stála 22 dirhamů (cca 60 Kč). To za 40 minut jízdy není špatné skóre. Navzdory ceně, vlak splňuje všechny evropské standardy a pendolíno se na něj snad může vytahovat jen elektrickými zásuvkami.

Po necelé hodině jsem už vystupoval na nádraží v Meknésu. Hned po výstupu z haly se na mě snesli taxikáři jako supi na svou oběť. Jejich hypervýhodnou nabídku jet do Volubilisu za 300 dirhamů (750 Kč) jsem s díky odmítl a šel jsem vstříc francouzskému institutu, odkud by měly jezdit levné skupinové taxíky.

Cestou jsem se dal do řeči s americkým párem, které jsem zdálky viděl, jak také tu hordu taxikářů obešli obloukem. Do Volubilisu jsme nakonec společně vyrazili taxíkem. Za 100 dirhamů na osobu včetně zastávky v městě Moulay Idriss.

Vyhlídka na Moulay Idriss

Z Meknésu do Volubilisu je to přibližně 30 kilometrů jízdy. Cestou taxikář zastavil na vyhlídce na město Moulay Idriss. Výhled to byl pěkný, ale všechna tráva v bližším i širším okolí byla jedno velké bahniska, tak od této zastávky se z nás po zbytek dne jen sypalo bahno, a své nové boty jsem obohatil o nový suvenýr - prvotřídní marocké bahno.

K Volubilisu jsme dorazili krátce před polednem. S taxikářem jsme se domluvili, že na nás počká jednu až jeden a půl hodiny. Koupili jsme si vstupné za 10 dirhamů a vstoupili do areálu.

Volubilis

Volubilis jsou ruiny starého římského města založeného v 3. století př. n. l. Bylo opuštěno až v 11. století, kdy se místní přestěhovali do nedalekého města Moulay Idriss. Od roku 1997 je na seznamu UNESCO.

Černý oslík volně se pasoucí v areálu Volubilis

Už na první pohled jsou ruiny Volubilisu obrovské (a to je jich od krytá jen část). Prošli jsme vítězný oblouk, baziliku, i kapitolní chrám. U brány Tingis jsme začínali chápat, že se to nestíháme a nejspíš se i víc než trochu opozdíme. Vrátili jsme po necelých dvou hodinách zkratkou přes lázně a na chvíli jsme i nakoukli do muzea u vchodu, kde jsou shromážděné menší předměty nalezené při vykopávkách.

Pohled na Baziliku od Kapitolního chrámu

Bazilika, Volubilis

Decumanus Maximus, Volubilis

Pohled směrem k lázním, Volubilis

Z Volubilisu jsme zamířili směrem k ještě jedné vyhlídce na město Moulay Idriss. Poté jsme dojeli přímo tam, řidič se šel pomodlit a nám připadla necelá hodinka na prohlídku tohoto městečka. My jsme ji převážně strávili v okolí náměstí a čas jsme využili k rychlému obědu. Po žádném šplhání na okolní kopce jsem dnes už vážně netoužil.

Údolí s městem Moulay Idriss

Když jsem zjistil, kolik tam na trhu chtějí za nějaké jídlo ještě ke všemu v nepříliš přesvědčivých hygienických podmínkách (opečená bageta za 30 dirhamů), tak jsem se naštval a naproti v koloniálu si koupil dvě teplé chlebové placky po 1,5 dirhamech (a poprvé jsem se setkal s menší mincí než je 1 dirham).

Samotné město se vzpíná z údolí až na vrcholky okolních vysokých kopců a dominuje v něm bílá barva. Jeho dominantou je velká mešita, do které ale nemuslimové nemají přístup.

Náklady:
Jízdenka Fez - Meknes ... 22 dirhamů
Taxi do Volubilis … 100 dirhamů
Vstupné do Volubilis … 10 dirhamů

Zůstaňte naladěni, další části cestopisu přijdou. Už jsou sepsané, ale čekají na vybrání hezkých fotek. Na blogu by se měli objevit do týdne.